Stolthet bär upp frisörerna
Entreprenören Nancy Yussef driver tre frisörsalonger, två på Gotland och en i Stockholm, men hon har även en restaurang. Nancy har god inblick i olika branschers lönsamhet. Att hår- och skönhetsvård toppar listan över mest lönsamma företag får henne att reflektera över investeringar.
– Jag kan säga att det är det relativt låga behovet av investeringar som avgör om man kan hålla lönsamheten hög. Lokal och utrustning kostar ju, men frisöryrket är mycket av ett hantverk, säger Nancy Yussef.
Priserna på rimlig nivå
Nancy driver tre stora salonger med många anställda.
– Jag skulle säga att jag har ungefär samma vinst i mina olika företag, men det är ett annat behov av att investera i restaurangverksamhet.
Den goda lönsamheten för hår- och skönhetsvård har delvis med högkonjunkturen att göra, men det betyder inte att salongerna tjänar mycket pengar på merförsäljningen. Lagerkostnader drar ner marginalerna.
– Jag tror att det är stoltheten i frisöryrket som är en viktig förklaring. Man förmår hålla priserna på kärnverksamheten uppe på en rimlig nivå. Dessutom innebär skattetillsynen att det inte sker så mycket orättvis konkurrens på marknaden, säger Nancy Yussef.
Läs rapporten Lönsamhet – så lönsamma är företagen i Sverige
Företagarna har analyserat lönsamheten från årsboksluten i 143 507 aktiebolag i Sverige som har minst en anställd samt mellan en miljon och 500 miljoner kronor i omsättning. Rapporten innehåller ett unikt material som går på djupet med hur lönsamma företagen är.