För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Kommunen topsar Karins företag

Publicerad 14 sep 2018
Växjö kommuns inspektion nagelfar Karins fotvårdsklinik och hon får betala för tillsynen. Jag förstår inte vad de är ute efter, säger hon.
Karin Fransson, till höger, ställer sig frågande till kommunens inspektioner av hennes fotvårdsklinik.

Karin Fransson är medicinsk fotterapeut och driver sedan 19 år tillbaka Fotvårdskliniken på Högstorp i Växjö. Precis som alla andra i branschen måste hon förhålla sig till Socialstyrelsens råd om yrkesmässig hygienisk verksamhet. Det är kommunen som utövar tillsyn. Men Karin upplever att den tar längre och längre tid och blir dyrare och dyrare.

– Jag vet inte anledningen till varför de utövar tillsyn som de gör. Vad är de ute efter på kommunen? Om jag hade gjort något fel eller om någon kund eller patient farit illa, då hade jag förstått. Men det är ju inget som har hänt, säger Karin.

Häromdagen kom miljö- och hälsoskyddskontoret till Karins fortvårdsklinik för att göra en ny inspektion. Utöver vanlig kontroll av hygien i lokalen och verksamheten topsade inspektören fotvårdsinstrumenten för att undersöka om de bar spår av något som kunde smitta. Även kontakten för takbelysningen fick en topsning.

– Jag använder en beprövad flerstegsmetod för att rengöra instrumenten enligt Socialstyrelsens riktlinjer. Metoden gör att instrumenten blir höggradigt rena innan jag använder dem igen. Det är som att koka potatis. Är den kokt kan man inte göra den okokt i kastrullen. Antingen är metoden okej eller så är den inte det. Varför ska kommunen topsa mina instrument, undrar Karin?

Ovidkommande tillsyn 

Hon är kritisk till att kommunen debiterar hennes företag för delvis ovidkommande tillsyn. Hon förlorar ju även intäkter eftersom kliniken måste vara stängd när kommunen inspekterar. Dessutom har taxan stigit och tiden kommunen behöver för att förbereda, genomföra och dokumentera inspektionen blivit allt längre.

Karin Fransson är van att inte lägga sig platt för kommunens tillsyn. Förra tillsynen fick hon en anmärkning av miljö- och hälsoskyddskontoret för att hon använde ett desinfektionsmedel för att desinficera instrument, trots att medlet är EU-godkänt och används av flera landsting och andra privata mottagningar.

– Jag fogade mig efter kommunens kritik och kokade instrumenten i stället, men då fick jag en anmärkning för att inte angivit temperaturen på vattnet som kokade, säger Karin och suckar.

När kommunen skickade en faktura på 14 timmars arbete med hennes ärende fick Karin nog. Hon överklagade till länsstyrelsen. Den gav henne rätt. Karin överklagade även till Mark- och miljödomstolen och fick rätt även där.

– Jag hade ju inte gjort något fel. Varför ska jag lägga intäkterna från två arbetsdagar för att betala kommunens inspektion så att de kan komma fram till att de hade fel och jag rätt? undrar Karin.

Själv känner sig Karin luttrad, men hon är orolig för att regelbördan gör att andra i branschen blir avskräckta.

Har du erfarenhet av orimlig regelbörda?

Dela med dig här på Företagarnas kampanjsida: Efterlysning: Din värsta regelbörda.
Tillsammans tar vi upp kampen mot regelbördan!

Fler nyheter från Företagarna