Se potentialen i EU för ditt företag

När det brinner i ett land så brinner det i hela Europa, sade Jean-Claude Juncker och talade om sommarens svåra skogsbränder i Sverige.
– Vi såg hur man i Sverige tog emot den hjälp med som polska brandmän erbjöd med applåder. Det är Europa när det är som bäst.
EU blir ofta något abstrakt, men det finns stora fördelar i vardagen också, inte minst för svenska företag.
Ett fredsprojekt
Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg menar att det är lätt att ifrågasätta öppenhet mot omvärlden, globalisering och frihandel i tider av ekonomisk och politisk oro. Därför är det viktigt att lyfta det som är positivt med EU, såsom Juncker gör.
– EU-projektet är ett enormt framgångsrikt fredsprojekt. Flöden av varor, tjänster, personer och investeringar är sammankopplade och beroende av varandra vilket skapar de bästa långsiktiga förutsättningarna för fred och välstånd. Genom EU:s inre marknad kan våra företag, stora som små, agera med hela världen som marknad, konstaterar Daniel Wiberg.
Öppenhet och välfärdsökning
Öppenheten och utbytet med omvärlden har gjort såväl Sverige som andra länder rika – och fortsätter att göra det. Sveriges utrikeshandel genererar idag omkring 1,4 miljoner jobb och potentialen är stor om fler mindre och snabbväxande företag kan nå ut på internationella marknader.
– Detta är grunden för den makalösa tillväxt och välfärdsökning som välden sett under det senaste århundradet och i synnerhet under de senaste tre-fyra decennierna. Handel med andra länder och företags förmåga att nå ut på internationella marknader är avgörande för innovation och teknisk utveckling, säger Daniel Wiberg.
Se potentialen för ditt företag
Tre fjärdedelar av Sveriges varuexport går till Europa och Sveriges största enskilda exportmarknader är Norge och Tyskland. Sedan EU-inträdet har Sveriges utrikeshandel ökat markant och i dag går 70 procent av Sveriges export till EU:s inre marknad. Av importen är det ännu mer, 79 procent, som kommer från den inre marknaden vilket visar vilken nära och naturlig hemmamarknad EU har blivit.
– Många företag inser inte vilken potential de har utomlands och i handel med övriga Europa. I synnerhet Väst- och Centraleuropa hade en mycket god exportutveckling under 2017, ett rekordår. Småföretagsbarometern visar att företag som handlar internationellt upplever en starkare konjunktur och har högre förväntningar på utvecklingen framöver. Det är därför som det är så viktigt att lyfta fram fördelarna med EU, säger Daniel Wiberg.