För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Succé för streetfood från Norrland

Publicerad 17 sep 2018
I Bastard Burgers logga finns två korslagda köttyxor. Den syns på allt fler ställen. Grundarna lägger verkligen inte armarna i kors. De är i full fart med att finslipa planerna på att bli riktigt stora.
Kristofer Forss på Bastard Burgers.

Det har gått fort för den norrländska streetfoodkedjan Bastard Burgers. För två år sedan öppnade vännerna Kristofer ForssSimon Wanler och Rickard Enbom en liten restaurang på Stationsgatan i Luleå med sex anställda och 18 sittplatser. Det blev en omedelbar succé. Köerna växte och hamburgarna sålde slut de första veckorna.

Från noll till hundra på två år

I dag har Bastard Burgers ungefär 100 anställda och finns i åtta städer från Boden i norr till Stockholm i söder, men det är bara början. I höst öppnar fem nya restauranger och företaget siktar på att kunna välkomna gäster på femtio ställen inom tre år. De har redan fått förslag på att öppna utomlands, men ligger lågt för tillfället.

Vad beror framgången på? 

Kristofer Forss som i dag är administrativ chef på Bastard Burgers betonar helheten:

– Vi har ett helhetskoncept. Självklart är fokus på grymt goda burgare. Maten ska vara av absolut högsta kvalitet, men det räcker inte. Vi har jobbat sjukt mycket med igenkänning: miljö, musik, varumärke, kvalitetssäkring, kommunikation och expandering. Oavsett om man sitter vid ett bord på en av våra restauranger eller ser någon med en takeaway-påse på stan ska man få samma känsla. Tänk, i dag har vi folk som köper våra mössor, kepsar och t-shirts för att de vill förknippas med oss.

Människor med rätta andan

Det finns en sak till, utöver mat och marknadsföring, som varit avgörande. Människorna.

– Vi har varit noga med att göra väldigt bra rekryteringar. Vi har helt enkelt väldigt bra personer i Bastard Burgers. Jag är övertygad om att man måste lägga ner mycket krut på att hitta de som har rätt andan och satsa på dem. Det är därför vi anordnar stora personalevents där vi slår på stort och tar bland annat in artister som uppträder och visar att vår personal är speciell, säger Kristofer Forss

Inte som McDonald’s

Restaurangen i Östersund öppnade vid torget där McDonald’s förr låg och i Uppsala öppnar snart Bastard Burgers andra restaurang i en lokal där Burger King funnits.

– Det är kul att vi tar över där de stora drakarna funnits, men det är inte med dem vi jämför oss. Det är en annan upplevelse att gå till oss, säger Kristofer Forss.  

Norrländska rötter 

Enligt Kristofer Forss är det i New York som man hittar det bästa utbudet av burgare och när man går in i en av Bastard Burgers restauranger är det lätt att känna storstadspulsen, men företaget vårdar även rötterna i Norrland. Dels genom att all el är förnybar från Luleälven, dels för att man kan hitta Parisare på menyn.

– Jag tror inte att det finns så många som är  uppvuxna söder om Umeå som vet vad Parisare är, men de säljer jättebra i Stockholm, där det finns många norrbottningar, skrattar Kristofer Forss

Möt Kristoffer från Bastard Burger på Misstagens Mästare i Piteå

Den 6 november medverkar Kristofer Forss i Misstagens Mästare på Pite Havsbad. Tillsammans med andra företagare delar han med sig av framgångstips och pratar om på utmaningar och rädslor förknippade med att driva företag.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna