Tackar EU för säljsuccén
Hudiksvallsbaserade tillväxtbolaget MYoroface tillverkar en enda produkt - IQoro® - en neuromuskulär träningsmetod och produkt för personer med ät- och sväljsvårigheter, problem med sura uppstötningar, snarkning och sömnapné.
– Forskning visar att 20 procent av den annars friska befolkningen har problem med reflux, och lider av halsbränna och sura uppstötningar på grund av diafragmabråck. Genom att förstärka muskulaturen kan man arbeta bort läckaget och med tiden sätta ut syradämpande mediciner, förklarar vd Ylvali Gerling.
2012 var Myyoroface ett startupbolag, men redan två år senare var CE-märkning och patent godkända och produkten redo för marknaden. Även om den primära målgruppen inte var privatpersoner startades redan då även e-handel.
– Vi såg ganska snart att vården i Sverige är väldigt långsam med att anamma nya behandlingsmetoder, vilket kan bero på uppdelningen i sjukvårdsregioner med eget upphandlingssystem och egna utvärderingar. Det är nästan som att marknadsföra sig i 21 olika länder, säger Ylvali Gerling.
För att snabbt komma vidare fattades beslutet att fokusera på Storbritannien som första exportland.
– Många företag väljer att först satsa i mindre länder innan de ger sig in i en så stor marknad, men vår strategi blev att ta tjuren vid hornen direkt. Storbritannien är ett av världens viktigaste medtech-länder och ett land där man är snabb med att ta in innovationer och göra vården mer kostnadseffektiv, säger Ylvali Gerling.
2016 inleddes ett konsultsamarbete för att bearbeta den brittiska vårdsektorn. Ett tidskrävade och kostsamt projekt. Den 6 mars 2019 godkändes IQoro® av NICE, National Institute for Health and Care Excellence – Storbritanniens motsvarighet till Socialstyrelsen. Det väger tungt och betyder att forskningen bakom granskats samt att produkten är godkänd för användning i Storbritannien.
– Vad Storbritannien gör påverkar många andra viktiga länder. Frankrike och Tyskland tittar mycket på britterna och det gör även USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland, säger hon.
I dag finns företagets största kunder utanför Sverige, framför allt inom sjukvården i Danmark och i Norge. Med NICE-certifieringen på plats hoppas hon på snabbare tillväxt även i Storbritannien, eftersom den gör det enklare för enskilda sjukhus att köpa in produkten. Och det är här MYoroface väntas få sin största tillväxt under 2019. E-handeln gör det dessutom möjligt att nå både större affärer inom B2B och privata kunder inom hela EU. I dag är den största marknaden inom e-handeln fortfarande Sverige.
– Tack vare EU och dess harmoniserade lagutrymmen när det gäller e-handel går det fort att komma ut på en större marknad. Vi har redan från start sett till att vår produkt är CE-märkt och följer alla medicinska EU-direktiv, vilket egentligen gör det fritt fram för försäljning i alla EU-länder. Sedan kan det ju finnas vissa lokala variationer kring köpvillkor och distansavtal som vi får anpassa oss till, säger Ylvali Gerling.
”Den som vill att vi ska stå utanför EU inser inte vilka fördelar en gemensam marknad innebär”
Ännu har företaget inte gått med vinst.
– Vi har räknat med att det ska ta mellan fem och sju år att bli lönsamma. De senaste två åren har vi dubblat omsättningen som 2018 landade på strax över 8 miljoner kronor. Under 2018 dubblade vi också antalet anställda och är nu 6 personer, säger hon.
Hon har inte låtit Brexit påverka satsningen på den brittiska marknaden.
– Vi har ju heller inte kunnat förbereda oss för något som vi inte vet hur det ska bli. Självklart har vi lagt ner jättemycket tid och pengar på att ta oss in i Storbritannien, men det kommer inte att bli en jätteskillnad från en dag till en annan. Vi kommer heller inte gå under om vi får pausa och anpassa oss efter ett nytt regelverk. Vi har dessutom etablerat kontakter med en lokal distributör.
Hon har ingen förståelse för dem som tycker att vi ska följa britternas exempel och förespråkar en svensk brexit.
– Den som vill att vi ska stå utanför EU inser inte vilka fördelar en gemensam marknad innebär. Visst, EU kostar mycket. Men om vi sätter upp tullar mellan alla olika länder skapar det mycket större svårigheter för företag att växa sig starka i Sverige. Man brukar ju säga att det är bäst att ta hemmamarknaden först, innan man söker nya exportmarknader. Med de avtal som i dag finns kan man ju faktiskt se hela EU som sin hemmamarknad. För ett litet land som Sverige är medlemskap i EU nästan ett krav för att lyckas, säger hon.
Tullfritt är en fördel. Möjligheten att resa fritt och jobba i övriga EU-länder en annan. Utanför EU skulle kostnaden för att bearbeta och utvärdera nya marknader bli betydligt högre, anser hon. Möjligheten att söka EU-bidrag är även det en enorm fördel för svenska företag, inte minst för företag i medicinteknikbranschen som behöver finansieringsstöd för att genomföra till exempel ytterligare forskning. Samtidigt finns det mycket inom EU som skulle kunna bli både bättre och effektivare. Hon efterlyser till exempel en mer harmonisering av både redovisning och varumärkesregistrering.
– MYoroface har patent i 21 länder. Varför har vi inte en harmonisering där företag kan få ett EU-patent istället för att behöva validera patentet i varje enskilt land? Det skulle förenkla och dessutom göra det billigare för startupbolag med innovativa produkter att både skydda sin uppfinning och nå ut på en större marknad.
Dessutom skulle det förenkla tidskrävande administration kring årsavgifter och förnyelsedatum kring patent i olika länder. En annan hjärtefråga hon vill se på EU:s agenda är hur kvinnligt företagande kan uppmuntras.
– Vi har kommit ganska långt i Sverige, men det är fortfarande svårare för kvinnliga företagare att få pengar. Studier visar att det ofta är män som sitter på pengarna och att de är tryggare med manliga affärsplaner, samtidigt som kvinnor fortfarande får frågan: ”Hur ska du klara av ett företag när du har barn hemma?”, säger Ylvali Gerling, som självklart röstar i EU-valet.
Text: Susanna Lindgren.
Ylvalis önskeslista till politikerna:
1. Mindre regelbörda för små och medelstora företag
2. Förenkla för små företag att anställa personal i olika skeden och inom EU.
3. Fortsatt harmonisering av e-handelsregler för att slippa anpassning för olika länder.
4. Fortsatt arbete för främjande av kvinnligt företagande. Framförallt inom typiska mansdominerade branscher som exempelvis medtech/medicinteknik.
5. Förstärkt premierande av CE-märkta produkter som efterlever kraven för CE-märkning inom vården även för klass 1-produkter där det i dag inte finns något kontrollorgan.
Fakta om företaget
Entreprenören: Forskaren bakom IQoro® är medicine doktor Mary Hägg som specialiserat sig inom orofacial medicin och har forskat på behandling mot ät- och sväljsvårigheter i över 20 år.
Affärsidén: 2011 paketerar Ylvali Gerling och Linn Hägg produkt och forskning till en affärsidé som kommer bland de tolv bästa i Venture Cup.
Historia: Företaget MYoroface grundas 2012 och har sedan dess vunnit flera utmärkelser inom innovativt företagande och blev 2017 Årets företagare i Hudiksvall.
Antal anställda: Sex anställda och två heltidskonsulter i England. Omsättning: 8,1 miljoner kr.