För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Nu kommer Amazon: Så här funkar E-handelsgiganten

Publicerad 21 sep 2020
Experten svarar på de viktigaste frågorna. Är du redo?

Annika Mårtensson är fristående exportkonsult med lång erfarenhet av internationella affärer inom bland annat Orrefors Kosta Boda, Sandbergs Tapeter och Bolon. Nu hjälper hon små och medelstora företag att ta steget ut i världen – bland annat med hjälp av Amazon.

Nu är det klart att Amazon etablerar sig i Sverige. Vad betyder det för mig som detaljist eller producent?

– Alla måste förhålla sig till Amazon. Det går inte att blunda för att Amazon kommer att bli en kraftfull försäljningskanal till svenska konsumenter – och även företagare.

– Du måste analysera om ditt erbjudande/produkter är tillräckligt bra för att klara konkurrensen, säger Annika Mårtensson, som också är aktiv i Företagarnas lokalförening i Ulricehamn, vald till Årets förening i Västra Götaland.

Hur då?

– Lär känna Amazon, testa att handla och upptäck hur denna gigantiska försäljningskanal fungerar. Amazon är en fantastisk marknadsplats med 100-tals miljoner kunder. Amazon har faktiskt gått om Google för produktsök i USA.

Vad är Amazons styrka?

– Kundupplevelsen. Amazon står för trygg och snabb e-handel. Och ett fantastiskt utbud där du enkelt kan jämföra priser mellan olika återförsäljare. Vill du inte sälja på Amazon, utan gå din egen väg, måste du prestera lika bra.

Vilka möjligheter erbjuder Amazon?

– Det är ett bra sätt att prova på e-handel, du behöver ju inte bygga din egen e-shop. Testa, det kostar egentligen bara den tid du lägger ned på att skapa ett konto och lägga upp dina produkter. Börja med en marknad.

Vad krävs för att lyckas?

– Amazon marknadsför sin egen plattform, bygger sitt varumärke och låter andra företag sola sig i glansen av framgångarna. Amazon premierar konvertering (att din produkt säljs, inte bara att kunderna tittar på bilderna), nöjda kunder och att du får bra betyg (så kallade ratings).

Du måste ha fungerande rutiner för kundservice och reklamationer – och inte minst – du måste uppfylla Amazons krav på snabba leveranser. Amazon ställer hårda krav på dig som leverantör – och de är inte förhandlingsbara.

Fler tips?

– Vårda ditt varumärke, definiera det unika med ditt erbjudande och kommunicera det. Ta fina produktbilder. I slutändan är det de små, små detaljerna som fäller avgörandet. Så vässa ditt varumärke, in i minsta detalj. Och glöm inte att registrera det i Europa.

Passar Amazon för alla?

– Amazon är inte att rekommendera för lågprisvaror, generiska varor som egentligen bara handlar om pris. Då blir det ett rent lotteri. Amazon har vid sidan om marknadsplattformen etablerat sina egna varumärken och dessa kommer alltid först i prioriteringen, så det är ingen idé att chansa eller bara lägga ut produkter på måfå.

Hur går det till att sälja?

– Det finns två sätt att sälja på Amazon. Det ena alternativet är så kallad FBA (Fulfillment by Amazon) som innebär att Amazon håller lager av dina produkter, säljer och levererar. Det andra alternativet är att du gör allt själv (fast på deras sätt). När det gäller moms och andra exporttekniska frågor så är det alltid du som har ansvaret.

– Vill man börja så är det enklast är att lägga upp ett konto där man själv sköter allt, ett så kallat FBM (fulfilleld by merchant).  Amazon ger företag möjlighet att enkelt internationalisera, till exempel välja en testprodukt och en testmarknad. Observera att man alltid själv behöver känna till de regler om gäller för utlandshandel.

Vad kostar det?

– Ja, svårt att säga exakt, Amazon tar en månadsavgift plus en kommission som varierar mellan olika produktgrupper.

Artikeln publicerades första gången i tidningen Företagaren februari 2019 och är uppdaterad i september 2020.

Fler nyheter från Företagarna