Följ med bakom kulisserna när Företagarna gör skillnad
Del 1: Brevet är skickat!
Företagarnas idoga arbete med att sprida vikten av ett bra företagsklimat har burit många frukter. Alla frågor vi jobbar med är dock inte lika omfattande som sänkta arbetsgivaravgifter och enklare 3:12-regler.
I serien "Rutans resa" får vi följa Företagarnas socialförsäkringsexpert, Erik Ageberg, i en mindre men viktig fajt mot orimliga regler.
– Grundproblemet är att en företagare idag har som uppgift att bedöma hur länge en anställd beräknas vara sjukskriven - blir det mer än 60 dagar eller ej? Om det blir längre än så är arbetsgivaren nämligen skyldig att ta fram en rehabiliteringsplan, säger Erik Ageberg.
Målet är att övertyga politikerna om att ge Försäkringskassan i uppdrag att lägga in en ny ruta i läkarintyget. Där ska hälso- och sjukvården skriva in bedömningen av sjukskrivningens längd, något som företagaren sen får.
Frågan tar sin början genom att Erik Ageberg skickar ett brev där problemet beskrivs till socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (se filmen ovan). Under hösten och våren kommer vi förhoppningsvis här på företagarna.se kunna följa brevets väg genom maktens korridorer.
"Små detaljer kan göra stor skillnad"
Alexandra Hernadi jobbar med Företagarnas politiska kommunikation:
– Vi vill berätta hur påverkansarbete fungerar i praktiken. Det kan handla om allt från debattartiklar, seminarier och kampanjer för att få politiker att förstå företagarvardagen till att ta konkreta problem som det här exemplet och faktiskt söka svar och nå lösningar.
– Ofta är det små detaljer som kan göra stor skillnad för den enskilde företagaren. Sådana här förbättringar jobbar vi för hela tiden – parallellt med att vi driver de stora lite mer långsiktiga frågorna som till exempel skattefrågor som 3:12, kompetensförsörjning och socialförsäkringsfrågor. På kort sikt såväl som lång sikt är målet alltid detsamma, att det ska bli lättare att driva företag och bidra till välfärden, säger Alexandra Hernadi.