Få kvinnor driver företag
Det är fortfarande betydligt vanligare att svenska aktiebolag drivs av män än av kvinnor. Det är bara inom hår- och skönhetsvårdsbranschen som kvinnorna dominerar. Där är fyra av fem företagsledare kvinnor. Zoomar man ut över hela näringslivet i hela landet och tittar på företagen som omsätter minst en halv miljon kronor blir bilden allt annat än jämställd. Det är knappt vart femte företag som drivs av en kvinna.
− Kvinnors företagande är inte bara en jämställdhetsfråga utan det är också en fråga om att frigöra innovation och tillväxt i hela landet. Kvinnor är i dag underrepresenterade bland företagare och här finns således den största potentialen, säger Lina Skandevall, expert på kvinnors företagande på Företagarna.
Företagarnas nya undersökning Kvinnliga företagsledare i svenska aktiebolag visar att det finns skillnader mellan branscher, län och kommuner samt i ålder.
Tjänsteföretagen sticker ut
Utöver hår- och skönhetsvårdsbranschen är kvinnor i ganska hög utsträckning representerade i branscher som begravningsverksamhet, kroppsvård och tvätteriverksamhet (övriga konsumenttjänster) och inom hälsa och sjukvård.
− Vi ser att de kvinnliga företagsledarna återfinns främst inom branscher där vi vet att många av dem också är verksamma. Vi behöver bevisligen fler kvinnor som driver företag för att vi ska få fler företag som skapar fler jobb i Sverige, säger Lina Skandevall.
Stockholm i topp
I Stockholms län är andelen kvinnliga företagsledare 22 procent, vilket är högst i landet. I botten återfinns Jönköpings län (13%) och Kronoborgs län (14%). Om man tittar på kommunnivå finns högst andel kvinnliga företagsledare i Danderyd (31 %), Lidingö (30 %) och Nacka (29 %).
Fler förebilder
Undersökningen visar att det är fler kvinnor i åldersgruppen under 25 år som driver företag. Där är var fjärde företagsledare en kvinna.
− Det är glädjande att tillväxten bland yngre ser bättre ut än den gör bland äldre. Men utvecklingen går alldeles för långsamt. Vi behöver fler kvinnor i ledningsposition idag för att ännu fler kvinnor ska våga ta steget att starta och driva sitt eget företag i morgon, säger Lina Skandevall.
Var finns pengarna?
Enligt Lina Skandevall är finansieringen en nyckelfråga för att åstadkomma förändring.
− En reflektion jag gör är att det finns en strukturell utmaning när det kommer till finansiering. Utan kapital går det inte att driva ett tillväxtföretag och det är tyvärr så att mest pengar finns inom branscher där det finns relativt få kvinnor som driver företag. Här finns en möjlighet för riskkapitalister att lära sig förstå andra affärsmodeller än hypade techbolag, säger hon.