För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Sälj på rätt sätt på Black Friday

Publicerad 22 nov 2024
Se upp så du inte går i fällan när du utformar dina rea-erbjudanden för Black Friday, Cyber Monday eller Black Week. Här är marknadsföringsreglerna du behöver känna till.
Människor som shoppar
Black Friday är för många företag en viktig start på julhandeln.

Black Friday har utökats till att bli en hel "Black Week" och starten på julhandeln. För många företagare är julförsäljningen en viktig period, samtidigt som konsumenterna förväntar sig en rejäl rea.

Det är dock viktigt att känna till regelverket innan du börjar locka med låga priser, tipsar Företagarnas jurister.

Jurister_Företagarna_240119_foto_oskar_omne21.png– Säger ditt företag att priserna är låga ska de också vara det. Dessutom ska ditt företag haft varan i sitt utbud en tid innan kampanjen och ska ha möjlighet att sälja så många som du uppskattar kommer efterfrågas, säger Karin Berggren, jurist på Företagarna.

Du kan alltså inte sänka priset marginellt, kanske med ett par kronor på en dyr vara. Du kan inte heller sänka priset rejält för att locka kunder till butiken, och sedan bara ha tre varor av den typen innan det blir slutsålt.

Skrivs det ut vad varan kostat tidigare ska det verkligen vara det pris som varan sålts för innan rean. Det går inte att snabbhöja det ordinarie priset och sedan sätta reapriset på det. Du ska ange det tidigare lägsta priset de senaste 30 dagarna när du sänker priset på en vara.

Läs mer om prisinformation i vår juridiska FAQ

Dubbelkolla lagboken

Hur du får, och inte får, marknadsföra din produkt eller tjänst är till största delen reglerat i marknadsföringslagen. Där ingår hur du som företagare agerar före, under och efter försäljningen.

– Det förväntas också att du som annonsör agerar enligt vad man kallar för ”god marknadsföringssed”. Det handlar om normer och praxis som näringslivet tillsammans tagit fram och kan variera mellan branscher, säger Karin Berggren.

– Kom ihåg att även andra lagar som, beroende på vad du säljer, påverkar marknadsföringen. Exempel på sådana lagar är alkohollagen, tobakslagen, prisinformationslagen, konsumentkreditlagen, distansavtalslagen och radio- och tv-lagen.

Tänk på detta!

  • Innehållet ska vara sant - du får självklart inte lura eller vilseleda dina kunder. Utelämna inte viktig information, även om den kan få kunden att ändra sig.
  • Aggressiv marknadsföring är också helt förbjuden. Den får alltså inte innehålla trakasserier, tvång, fysiskt våld eller hot.
  • Vill du sälja produkter eller varor avsedda för barn? Du får, bland mycket annat, inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år, och inte skicka direktreklam på posten till barn under 12 år.
  • När du annonserar måste det alltid tydligt framgå att det rör sig om marknadsföring. Skriv ut vem som står bakom marknadsföringen.
  • Bryter du mot marknadsföringslagen kan du få ett varnande föreläggande. Du kan också tvingas betala vite eller i allvarliga fall en marknadsstörningsavgift.

Tips!

Konsumentverket är den myndighet som har tillsyn över att lagen följs. De har samlat mycket information om regelverket kring marknadsföring på sin hemsida, där kan du fördjupa dig i ämnet.

Fakta: Black Friday

Black Friday är en slags shopping- och reatradition som sedan några år tillbaka också nått Sverige.

Seden har sitt ursprung i USA där datumet infaller i samband med de lediga dagarna kring Thanksgiving och inleder julhandeln. På senare år har shoppingfredagen fått sällskap av exempelvis ”Cyber Monday”, då elektronikhandeln har stora reor.

Det har också kommit motalternativ som fokuserar på att undvika den överkonsumtion som Black Friday symboliserar för många, till exempel ”White Monday” och kampanjer som ”Black Friday – jag köper det inte!”

 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna