För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Alkoholtillstånd slukar resurser i onödan

Publicerad 13 sep 2019
Det är lite absurt att tillstånd att få servera öl ska hänga på om man har en chokladkaka på menyn eller inte, anser Simon Wanler på Bastard Burgers.
Streetfood-kedjan Bastard Burgers har expanderat snabbt och märkt av stora skillnader i hur kommuner hanterar ansökningar om alkoholtillstånd. På bilden restaurangen i Östersund.

Den norrländska streeetfood-kedjan Bastard Burgers är en framgångssaga. Allt började för tre år sedan med att några vänner med intresse för streetfood, burgare och hiphop bestämde sig för att starta en liten restaurang i Luleå. Nu har ”hålet i väggen” växt till 24 restauranger och ännu fler är på väg att öppna. Den snabba expansionen har gjort att Bastard Burgers fått erfara att kommuner tolkar lagar och regler väldigt olika. Alkoholtillstånd är en av de mest tidskrävande processerna inför etableringar i nya kommuner. 

− Det blir en viss osäkerhet för varje ny ort vi ska öppna på, eftersom kommunerna tolkar lagen olika och lägger fokus på olika saker. Vi kan sitta där med kontrakt för en lokal och nyanställd personal, men vi vet inte hur processen i kommunen kommer se ut, hur lång handläggningstid som väntar, vilka underlag som kommer att behöva kompletteras och så vidare, säger Simon Wanler som är vd på Bastard Burgers.

Krav på chokladkaka

De första restaurangerna gick smidigt att öppna, men sedan började företaget stöta på nya utmaningar. Konceptet med fokus på burgare och öl kom på ett par orter i konflikt med alkoholhandläggarnas syn på vad som ska stå på menyn. En del kommuner ställde andra krav på vilka förrätter och desserter som skulle finnas på menyn och en kommun krävde ytterligare en huvudrätt. 

− I en kommun fick vi lägga till en chokladkaka på menyn för att få tillstånd att servera alkohol. Det känns något stolpigt att det är det som ska avgöra om ​konceptet kan räknas som tillräckligt för att få servera öl, säger Simon Wanler.

Det blir en viss osäkerhet för varje ny ort vi ska öppna på, eftersom kommunerna tolkar lagen olika och lägger fokus på olika saker. Vi kan sitta där med kontrakt för en lokal och nyanställd personal, men vi vet inte hur processen i kommunen kommer se ut...

Han menar att hela förfarandet borde ses över eftersom det blir allt vanligare att kedjor vill rulla ut ett koncept på flera orter. Då blir det i längden ohållbart att ha olika tolkningar från olika alkoholhandläggare. Bastard Burgers har till och med varit med om att olika handläggare i samma kommun har varit oense.

− Vi känner oss trygga i att både vårt koncept och våra bolag uppfyller de krav som enligt lag ställs på oss, speciellt med så pass många beslut i ryggen. Men jag ser risker för mindre lokala aktörer som kanske har mindre kött på benen och får svårare att argumentera för sin sak, säger Simon Wanler.

Varför så olika tolkningar?

På Bastard Burgers har man full förståelse för att det kan finnas lokala förutsättningar som gör att kommunerna kommer fram till olika beslut. Om en restaurang ligger nära en förskola kanske man inte vill att den ska servera alkohol och ligger det ett äldreboende vägg i vägg kanske man vill ha en annan sorts restaurang, men det är något annat än att varje kommun ska tolka lagen på sitt sätt.

− Visst måste kommunerna ha svängrum för att besluta om sådant som om det är störande med en restaurang på en plats, men tänk vad det kostar att varje kommun ska sitta och begära in samma handlingar från oss ägare och från Skatteverket för att utreda samma bolag och samma koncept gång efter gång, säger Simon Wanler.

Ett problem är att kommunerna har så olika förutsättningar. Stockholm har handläggare som jobbar med alkoholtillstånd och där var processen lång för Bastard Burgers, men väldigt konstruktiv och byggd på dialog. I andra kommuner har det krävts enskilda möten med kommunalråd, näringslivschefer och alkoholhandläggare för att få bollen i rullning och få till en bra dialog. I en del kommuner fattas beslut dessutom bara några gånger per år, vilket leder till orimligt lång väntetid.

− Vi klarar av att ta dom här processerna men jag tänker på mindre entreprenörer. Om vi hade fått nej när vi öppnade vår första restaurang i Luleå hade vi kanske tänkt att vårt koncept inte går att driva och gjort något annat i stället. Det måste finnas någon förutsägbarhet i systemet, säger Simon Wanler.

Har du erfarenhet av orimlig regelbörda?

Dela med dig här på Företagarnas kampanjsida: Efterlysning: Din värsta regelbörda.
Tillsammans tar vi upp kampen mot regelbördan!

Fler nyheter från Företagarna