För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Företag som inte digitaliserar slås ut"

Publicerad 29 apr 2020
Coronakrisen puttar oss allt närmare ett helt digitalt samhälle. "Du kan inte starta ett företag 2020 och inte vara digital eller mobil", säger Sam Rihani, Sverigechef på Facebook.
Sam Rihani, Sverigechef på Facebook, var en av gästerna i Företagarna LIVE 29 april.

Sam Rihani, Sverigechef på Facebook, var en av gästerna i Företagarna LIVE på temat "Ställa in, ställa om eller bara hålla ut", om digitalisering i coronakrisens spår. Han tror att vi nu kommer se en snabb förflyttning till det digitala från det analoga.

- Du har inget alternativ. Jag tror många företagare blir forcerade till förändring. 
Du kan inte starta ett företag idag 2020 och inte vara digital eller mobil, det är för mig helt ofattbart, även det kan finnas få verksamheter där det kanske går.

Günther Mårder, vd på Företagarna och programledare, frågar i intervjun om hur pass väl Sverige står sig jämfört med andra länder när det gäller digitaliseringen.

- Sverige har tappat lite där, vi har hög penteration vad gäller exempelvis mobiltelefoni och bredband, men vi är inte lika i framkant som tidigare. Vi ser en stor underinvestering i IT generellt sett, som betallösningar och andra system, säger Sam Rihani.

Han pekar på att på småföretagarsidan finns två läger, det klassiska företaget som försöker bli digitalt och de som redan är digitala. 

- Här tror jag förflyttningen kommer gå mycket snabbare, annars slås man ut, menar Sam Rihani.

- Man måste digitalisera vare sig man vill eller inte, det är ett faktum att människor är 100 procent digitala idag. Det går inte att arbeta emot. Du måste ha en betallösning, du måste ha en sajt, du måste kunna beställa allt online och ha bra leveransalternativ, det är en förväntan från din kund. Det måste man tillgodose.

Fler använder Facebook

I sin data kan Facebook se ett ökat användande i kristider, berättar Sam Rihani.

- Några saker sticker ut. I den här situationen ser vi en massiv ökning i chattar, inte minst videochattar. Men också i grupper där människor samlas, för att mötas och samordna kring att exempelvis handla mat åt riskgrupper eller sjuka och gå ut med hunden.

Den sociala distanseringen påverkar också storföretag som Facebook.

- Vi har skickat hem 40 000 personer. Vi har en kultur och en vana att jobba på distans, men det har absolut påverkat oss. Det gäller först att säkerställa att alla mår bra, kan jobba hemifrån och har det de behöver. Det andra är att se att våra tjänster funkar och att de kan vara en säker och trygg plattform som kan hjälpa samhället att komma på fötter.

Hela livesändningen, som också gästas av företagaren Johan Damgaard och sociala medie-experten och medieentreprenören Frida Boisen, kan du se här: Företagarna LIVE

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna