Inställt Almedalen hårt slag mot Gotlands-företagare
Almedalen, den park där Visbys medeltida hamn en gång låg, har blivit synonymt med en mötesplats för politiker, intresseorganisationer, företag och myndigheter. Företagarna är inget undantag. I fjol lyckades vi klättra rejält i listan över de opinionsbildare som nådde ut med sitt budskap under den intensiva sommarveckan.
Under politikerveckan håller partiledarna tal och ett otal seminarier och spontana sammankomster äger rum. Så inte i år. Coronaviruset har kopplat greppet om hela samhället och på onsdagen fattade huvudarrangörsgruppen beslut om att ställa in årets Almedalsvecka.
Väldigt uppgiven stämning
Folkhälsomyndighetens skärpta rekommendationer har helt enkelt gjort det omöjligt att genomföra arrangemanget.
– Jag tror att vi och våra medlemmar hade hoppats in i det sista att Almedalsveckan fortfarande skulle gå att genomföra, att det skulle bli vändpunkten. Det här beslutet slår undan benen på alla och just nu är det väldigt uppgiven stämning här, säger Nancy Yussef som är ordförande för Företagarna Gotland.
Frida Boklund, Företagarnas regionchef på Gotland, håller med.
− Det här är riktigt illa. Företagandet på Gotland är säsongsbetonat. Många lånar sig fram till påsk. Att ett så viktigt evenemang som Almedalen ställs in slår extra hårt nu. Nu behöver vi träffa de regionala politikerna för att diskutera vad som går att göra, säger hon.
Göra det bästa av situationen
För Företagarnas riksorganisation innebär onsdagens beslut att arbetet med Almedalen riktas om så att vi använder andra sätt att nå ut och att vi samtidigt börjar planera inför Almedalsveckan 2021.
− Vi förstår beslutet att ställa in. Det är inte realistiskt att tro att allt ska vara som vanligt i slutet av juni. Men det är så klart ett riktigt tråkigt besked. Nu för vi en dialog med våra samarbetspartners om hur vi ska kunna göra det bästa av situationen, men mina tankar går så klart till alla företag på Gotland som nu kommer att tappa intäkter, säger Lina Skandevall som är Företagarnas projektledare för Almedalsveckan.
Enkät om effekterna
Företagarna har nu gått ut med en enkät till företag på Gotland för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning om vad den inställda Almedalsveckan betyder för det lokala näringslivet. Den kommer att ligga till grund för det arbete som Frida Boklund nämnde.
− För flera år sedan gjorde kommunen en beräkning om att Almedalsveckan då omsatte över 110 miljoner kronor för näringslivet och den siffran har med all säkerhet stigit sedan dess. För många små företag kommer detta att bli ett hårt slag, säger Pontus Lindström, expert på lokalt företagsklimat på Företagarna.
Många deltagare har redan kommit långt i förberedelserna och Företagarna har fått signaler om att det finns dem som tar hänsyn till att gotländska företagare drabbas när de planerar om seminarier och aktiviteter.
− Jag blir så glad när jag hör att det finns de som flyttar seminarier till i höst och då planerar dem i Stockholm i stället för i Visby, men fortsätter att samarbeta med företag på Gotland kring själva genomförandet av seminarierna, säger Lina Skandevall.