Möjligheten till gårdsförsäljning utreds på nytt
I Sverige har efterfrågan av lokalt och hantverksmässigt producerade alkohaltiga drycker ökat lavinartat de senaste årtiondena. Även utbudet och antalet producenter har ökat med flera hundra procent och idag finns nästan 900 vingårdar, mikrobryggerier och destillerier. Majoriteten av dem är småföretag, främst på landsbygden.
Före coronapandemin omsatte de närmare 2 miljarder kronor och sysselsatte över 5 000 anställda. Idag är ingen försäljning tillåten på andra ställen än Systembolaget och restauranger med undantag för lättöl och folköl. Sverige är det enda landet i EU där gårdsförsäljning inte är tillåtet något som både konsumenter och producenter länge efterfrågat.
Positivt för besöksnäring och export
– För producenterna skulle gårdsförsäljning innebära en möjlighet att öka sin försäljning till besökare och i samband med provningar och rundvandringar. Det skulle ha positiva effekter på besöksnäringen i hela landet och ge fler jobb, ökade skatteintäkter och en levande landsbygd, säger Mathias Mellgren Helge, näringspolitisk expert på Företagarna.
– Även exporten kan förväntas öka och Sverige har en stor potential, eftersom endast 10 procent av den totala livsmedelsexporten är alkoholhaltiga drycker medan övriga EU-länder ligger på 30 procent.
Han menar att gårdsförsäljning är möjlig i resten av EU, så varför inte i Sverige? Kritiker har tidigare hävdat att det skulle vara ett hot mot Systembolagets monopol, men en tidigare utredning från 2010 kom fram till att en reglerad gårdsförsäljning skulle gå att genomföra utan att äventyra EU-rätten, anser Företagarna.
Konkurrerar inte med lågpris
Ett annat motargument som ofta används är att alkoholkonsumtionen skulle öka med negativa effekter på folkhälsan och samhället. Detta är inte troligt eftersom det handlar om hantverksmässigt framställda premiumprodukter som inte konkurrerar med Systembolagets lågprissortiment, enligt Mathias Mellgren Helge.
– Det är viktigt att utredningen genomförs med fokus på hur ett införande ska gå till så att landets producenter får samma möjligheter som deras kollegor runt om i EU. Vi behöver ta tillvara på den potential som finns att utveckla Sverige som måltidsdestination.