För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Så maxar du dina sms

Publicerad 15 dec 2020
Ingen har väl missat att Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap skickade sms till hela Sveriges befolkning i måndags, den 14 december.

När myndigheterna skickar ut ett SMS till samtliga 12,5 miljoner svenska mobilabonnemang om ett så allvarligt ämne som riktlinjer för att förhindra smittspridning är det en stor apparat. Det är därför inte så konstigt att det blev ett väldigt omtalat sms som har skapat många reaktioner och fått många kommentarer i media. Det går inte att få samma totala genomslag som småföretagare, men det behövs ju inte. Här har vi samlat tips på hur du kan tänka för att se till att din sms-marknadsföring når dina mål. 

För småföretagare som använder sms i sin marknadsföring gäller helt andra riktlinjer än för myndigheter som skickar information och det finns olika strategier för att nå ut så bra som möjligt. 

Så maxar du din sms-marknadsföring  

Med de här stegen kan du enkelt utvärdera när och om sms är ett bra verktyg för dig och din verksamhet. 

Målgruppsanpassa 

Kolla först upp vilka kanaler din målgrupp använder och föredrar, för att se om kommunikation via sms är den rätta vägen, allmän information om det kan du hitta på https://svenskarnaochinternet.se/.  

Dialog

Ha en levande dialog med kunderna om hur de vill bli kontaktade. Gör en SMS-lista men ha bara med de som verkligen vill  kontakt via sms.

LÄS ÄVEN: Lär känna din målgrupp och sälj mer.

Dubbelkolla

I en digitaliserad värld går det snabbt att få iväg meddelanden, därför är det viktigt att be kollegor korrekturläsa innehållet innan det skickas iväg. 

Var noga med segmenteringen

Många är kräsna när det kommer till utskick via sms, säkerställ därför hur relevant det är för kunden att få ditt sms. Du kan exempelvis titta på data för när kunden handlat av dig senast eller när de öppnat dina e-post och vad de är intresserade av.  

Var enkel och kortfatta

Ett sms ska vara kort och tydligt. Håll dig gärna till 160 tecken.

Dela upp innehåll

Dela inte samma sak i alla kanaler. Tänk på att viss information passar bättre i andra kanaler. 

LÄS ÄVEN: Var finns dina kunder i sociala medier?

Gör steget till ett köp enkelt

Om du ska använda en rabattkod gör den kort och länka till din sida och se till att den är mobilanpassad. Om du vill undvika länk hänvisa till andra källor. 

Tänk på marknadsföringslagen

Det är inte tillåtet att skicka sms i marknadsföringssyfte till en mobiltelefon om inte konsumenten först samtyckt till det.

Ge kunden möjlighet att avregistrera sig

Om kunden inte uppskattar sms så är det bra att den kan avregistrera sig enkelt. Du kan enkelt skapa en så kallad Opt-out länk där dina kunder kan anpassa hur de mottager information.

Tidpunkt

Var väldigt noga med när du skickar, det kan vara helt avgörande för hur dina kunder upplever sms-utskicket. 

 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna