Magnus Johansson Roadtrip skingrar myterna om offentlig upphandling
Offentlig upphandling omsätter drygt 700 miljarder kronor, en svindlande stor summa! För att underlätta för småföretag att kunna vara med och lämna anbud har Företagarna har tagit fram en småföretagsvänlig upphandlingspolicy. Policyn riktar sig till kommuner och innehåller sju tips på hur de kan skapa bättre förutsättningar för en större leverantörsmångfald.
Prata med varandra om offentlig upphandling
Under hösten 2019 har jag besökt ett antal kommuner och turnén kommer att fortsätta nu under 2020. Det senaste stoppet ägde rum nu i veckan i Ljungby. I slutet av 2019 överlämnade policyn även till Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek, en viktig aktör för att bidra till en mer effektiv offentlig upphandling.
Genom att sammanföra kommunens tjänstemän, politiker och företagare har Företagarna skapat goda förutsättningar för dialog och samverkan. En myt kring offentlig upphandling är att företag och kommun inte får prata med varandra, något som vi med detta initiativ vill bidra till att förändra. En av de centrala punkterna i policyn är just att träffa företagare för att exempelvis inför en upphandling få information om senaste utveckling inom respektive bransch. Detta för att sedan kunna skapa en kravspecifikation som är mer relevant och uppdaterad i förhållande till vad som ska upphandlas. Genom att inkludera ett småföretagstänk i kravställandet bidrar kommunerna inte bara till att göra bättre affärer för våra skattemedel, utan bidrar även till en sund konkurrens.
Direktupphandlingar särskilt intressanta för småföretag
Vid samtliga träffar har även Företagarna lyft direktupphandling. Direktupphandling är köp som görs under den så kallade direktupphandlingsgränsen (cirka 600 000 kronor) och som kommuner kan göra mer formlöst, det finns dock krav på riktlinjer och dokumentation. Direktupphandlingsgränsen gäller för ett räkenskapsår och ska beräknas utifrån köp av samma slag. Enligt Konkurrensverkets riktlinjer bör alltid tre olika leverantörer tillfrågas, och samtliga kommuner som Företagarna besökt har på ett eller annat sätt säkerställt att detta sker. Just dessa köp är särskilt intressanta ur ett småföretagsperspektiv, där det finns bra möjligheter till att kunna leverera varor, tjänster och byggentreprenader till sin kommun. Eftersom dessa köp inte behöver annonseras kan det dock vara svårt för företag att få reda på när dessa sker. En punkt i policyn berör därför just spridning av information kring dessa köp. Genom att även annonsera direktupphandlingar på kommunens hemsida har ett stort steg tagits för att underlätta och inkludera fler småföretag i offentlig upphandling!
Håll utkik efter vår upphandlingsturné
Turnén kommer att fortsätta med nästa planerade stopp i Tranemo, så håll utkik! Kanske kommer vi till en stad nära just dig!