Det behövs hållbara förutsättningar för alkoholnäringen i Sverige
Företagarnas satsning på att flytta fram sina positioner som samlande aktör för landets branschförbund fortsätter att ge resultat. Ännu ett branschförbund ansluter sig till Företagarna och nu inleds samarbete i gemensamma politiska frågor.
− Det är väldigt roligt att vi nu kan börja jobba tillsammans. Svenska Sprit och vinleverantörsföreningen representerar både stora och små företag inom både tillverkning och import. De kommer att komplettera övriga förbund på ett bra sätt. Ett stort värde i ett samarbete med Företagarna är just bredden av branschförbund och det nätverkande och erfarenhetsutbyte det innebär, säger Mathias Mellgren Helge, ansvarig branschförbundskansliet.
Sprit och vinleverantörsföreningen förkortas SVL och är den svenska branschorganisationen för importörer och tillverkare av vin och spritdrycker. Vd Anna De Geer berättar mer.
− Vi har ett femtiotal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget samt till företag med serveringstillstånd, främst hotell och restauranger. Tillsammans representerar våra medlemmar över nittio procent av det fasta sortimentet på Systembolaget.
Vad är ert främsta uppdrag?
− Vi arbetar för hållbara förutsättningar för alkoholnäringen i Sverige. Det innebär att vi arbetar för goda affärsvillkor för våra medlemmar men också för att alkoholnäringen ska präglas av hållbarhet i hela värdekedjan – från import och tillverkning till marknadsföring och försäljning. Det handlar om en balans mellan goda villkor för branschen och ett ansvar för ett hållbart samhälle.
Hur ser era medlemsföretag ut?
− Bland våra medlemmar har vi svenska importörer av vin och spritdrycker, svenska spritproducenter och globala aktörer med dotterbolag i Sverige. Våra medlemmar är samtliga leverantörer till Systembolaget och säljer även till restaurang- och besöksnäringen.
Vilka frågor är viktiga för er vad gäller opinionsbildning?
− Det förs i dag en väldigt liten debatt om alkoholpolitiken, vilket SVL vill ändra på. Våra prioriterade frågor gäller regleringar kring alkoholpolitiken i kombination med trender och nya köpmönster som utvecklas i takt med vår omvärld. På tapeten nu är bland annat frågor kring alkoholskatten och smugglingsproblematiken, e-handelns utveckling på vår inhemska marknad i relation till distanshandel från utlandet, alkoholreklam och bildregler samt märkningsfrågor.
Hur kom ni i kontakt med Företagarna?
− Intresse och nyfikenhet för de viktiga frågor som Företagarna driver men även via en gammal kollega till mig som i dag arbetar på Företagarna.
Vad ser ni främst fram emot i samarbetet med Företagarna?
− Vi ser mycket fram emot att bredda vårt nätverk och att tillsammans med Företagarna och övriga i branschförbundskansliet arbeta för goda affärsvillkor för branschen och företagande rent allmänt.
Vad ligger i pipeline nu?
− Med coronapandemin är vår dialog med Systembolaget mycket viktig för att säkra varuförsörjningen av våra produkter. Vi bevakar så klart läget kring de stängda gränserna vilket sätter fokus på den för SVL viktiga frågan om gränshandel. Vi har i realtid kunnat se hur inköpsmönster drastiskt ändrats och att konsumenter nu väljer den kontrollerade försäljningskanalen Systembolagaget framför andra inköpskanaler som gränshandel och restauranger.
− En annan viktig fråga att bevaka för oss är så klart alkoholskatten, som visserligen alltid är aktuell för oss. Med tanke på det ekonomiska läget finns det en ökad risk för höjd alkoholskatt, vilket vi kommer att argumentera mot.