För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Handlare vid gränsen: "Vi lever i ett vakuum nu"

Publicerad 23 jun 2020
95 procent av kunderna och lika stor del av intäkterna försvann för Stina Halvarssons butik Magasinet när norska gränsen stängdes. Utan något slut på krisen i sikte tar företaget en dag i taget.

Magasinet är en inredningsbutik i Nordby Köpcenter, ett av de handelsområden utanför Strömstad som till stor del riktat in sig på gränshandeln från Norge.

När gränserna till grannlandet stängdes försvann kunderna över en natt, berättar Stina Halvarsson, som tillsammans med sin sambo äger butiken.

stina.png– Vi har tappat allt. Även om företag över hela landet drabbats av krisen tror jag situationen vid gränserna är unik, säger Stina Halvarsson som drivit butiken i tre års tid, efter att ha lämnat sjuksköterskeyrket för företagandet.

Flera faser av krishantering

Att kliva in i en sådan rejäl kris, som relativt ny företagare, har varit tungt, berättar Stina Halvarsson, som tycker att hon gått igenom många faser av krishantering. Först blev hon chockad, men också handlingskraftig.

–  Vi vidtog snabba åtgärder som att ha en dialog med leverantörer, hyresvärden och banken. Vi behövde snabbt kapa kostnader. Med inriktning på sådant som inredning har vi inga stora marginaler, vi har bara funnits i 3 år och har ett tajt kassaflöde. 

Därefter har det varit mer av en sorgeperiod.

– Vi är förstås fruktansvärt ledsna över vad som händer. Man är maktlös som företagare i den här situationen och det är tungt att tappa kontrollen.

Ovissheten tyngst

Just nu är det ovissheten som är tyngst. Företaget har kunnat nyttja statliga krisstöd, vilket enligt Stina Halvarsson är det som gör att de håller näsan över vattenytan. Personalen inklusive Stina Halvarsson själv är exempelvis korttidspermitterade till största delen. 

– Just nu ligger vi och vaggar med, tack vare stöden. Jag vill absolut behålla personalen om det går, de är en så viktig del av företaget. Men permitteringen innebär också en rävsax, för att få stödet får vi inte jobba, men samtidigt vill centret att vi håller vissa öppettider. Det blir många knutar att lösa, berättar Stina Halvarsson.

Lokala kunder stöttar

Hon vill också trycka på hur oerhört viktigt det är med uppbackningen från de lokala kunderna i Strömstad.

– De är visserligen en liten skara i det stora hela men absolut jätteviktiga för att orka kämpa vidare, säger Stina Halvarsson.

Hoppet ligger annars till att norska gränsen ska öppnas innan sommaren är över. Då kan företaget få en skjuts igen, menar Stina Halvarsson, vars utmaning i ett sådant läge är köpa in varor för att få igång affärerna igen. Någon slags uppstartsbidrag för företag som är på botten vore ingen dum idé anser hon.

– Man vill ju kunna, och orka, starta om utan att ta nya lån.

Fler nyheter från Företagarna