Sverige i topp inom innovation – men ingen ljusning för jämställdheten
Vi lever i ett uppfinningsrikt land. Åtminstone om man tittar på hur EU-kommissionen rankar EU-länderna i sitt Innovationsindex 2020, där Sverige hamnar i topp före Finland, Danmark och Nederländerna.
Enligt rapporten, som Patent och registreringsverket, PRV, rapporterar om, har Sverige goda möjligheter för forskning och innovation genom till exempel hög samarbetsvilja mellan små och medelstora företag, väl utbyggd infrastruktur inom data och IT, samt en hög utbildningsnivå. Sverige ligger också över EU-genomsnittet när det gäller BNP per capita och företag som satsar på forskning och utveckling.
Sverige toppar dessutom listan över inlämnade patent i Europa enligt European Patent Office och antalet sökta patent fortsätter öka.
Kvinnor bakom få patent
Däremot ligger Sverige sämre till när det kommer till lansering av nya innovativa produkter, investeringar i start-up bolag och privata satsningar på forskning och utveckling.
Och när det kommer till jämställdheten syns heller inga framgångar. Statistik från PRV visar att en kvinna deltar i endast 16 procent av alla svenska ansökningar för patent och design, och trenden är inte uppåtgående.
År 2000 var siffran strax över 14 procent, för att toppa 2008 på omkring 19 procent. Sedan dess har det alltså skett en tillbakagång.
Lina Skandevall, expert på området kvinnors företagande på Företagarna konstaterar att om det finns få företagsledare finns även färre kvinnor som söker patent.
– Det är logiskt men likväl beklämmande. Tyvärr är mansdominansen något vi ser även när vi tittar på Företagarnas tidigare undersökningar om kvinnors företagande.
Av drygt 300 000 undersökta aktiebolag som omsätter mer än 500 000 kronor om året är endast 18 procent företagsledare, enligt Företagarnas undersökning från november 2019.
Frigöra tillväxt och innovation
Att få fler kvinnor att starta och driva företag är inte bara en jämställdhetsfråga, det är en fråga om att frigöra tillväxt och innovation, menar Lina Skandevall.
– Vi genomför just nu en undersökning tillsammans med Almi och EEN där vi undersöker vilka tillväxthinder kvinnor ser och kommer att djupintervjua flera företagare för att få en tydligare bild av vilka utmaningar de möter.