För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tre gånger fler nås av Företagarnas budskap – och vi gör skillnad

Publicerad 26 jun 2020
Företagarnas opinionsbildande arbete har nått rekordnivåer i synlighet och gett viktiga resultat, konstaterar Alexandra Hernadi, politisk strateg.
Genom hårt opinionsarbete har vi lyckats nå ut med flera viktiga segrar som stöttat våra medlemmar, där många drabbats väldigt hårt av krisen, säger Alexandra Hernadi, politisk strateg.

När vi skriver den 26 juni har Företagarna inte mindre än tre debattartiklar ute i tongivande media.

Erik Ageberg, expert på socialförsäkringar, debatterar pensioner på politiska nyhetssajten Altinget.se, och pekar tillsammans med Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling, på brister i hanteringen av Arbetsförmedlingen i en artikel i Dagens Arena. Samtidigt argumenterar vd Günther Mårder för utökade tullsamarbeten på Realtid.se.

Men coronavåren och försommaren 2020 är en liknande triss inte allt för unik, menar Alexandra Hernadi, politisk strateg. 

– Vårt opinionsbildningsarbete, där debattartiklar är en del, har verkligen gått på högvarv denna vår. Tack vare detta har vi lyckats nå ut med flera viktiga segrar som stöttat våra medlemmar, där många drabbats väldigt hårt av krisen.

Nära tredubblad räckvidd

Ökningen av hur många som nås av artiklar och tv-inslag där Företagarna medverkar, över hela landet, är ett tydligt exempel.

jimmy m rund.png– Företagarna har alltid en bra räckvidd men vi har lyckats vara mer relevanta än någonsin under denna pandemi. Genom att synas mer och mer i medier med stor räckvidd har vi nästan tredubblat antal människor vi nått, säger Jimmy Mannung, (lilla bilden) pressekreterare på Företagarna.

Och, tillsammans med det mer osynliga opinionsarbetet – otaliga möten med ministrar, lokalpolitiker och myndigheter där viktiga inspel från medlemmar hela tiden legat i fokus – har synligheten gett resultat. Beslutsfattare har tydligt lyssnat på Företagarnas argument.

En rad av segrar

Bland segrarna finns bland annat sänkt ränta på anstånden på skatt och att företagens ägare och familjemedlemmar också skulle omfattas i stöd för korttidsarbete (korttidspermittering).Det handlar också om förbättringar i a-kassereglerna för företagare och förlängning av perioden som staten betalar sjuklöner.

Inte minst har Företagarna hårt arbetat för att omställningsstödet, som ersätter nedgång i omsättning på grund av coronakrisen, skulle bli verklighet, även om stödet ännu inte blivit så generöst som önskat.

– Bakom detta ligger ett omfattande teamarbete mellan politiska experter, vår pressavdelning, marknadsavdelning och många fler. Alla hjälps åt att synliggöra vårt opinionsbildningsarbete så vi blir en oumbärlig källa till kunskap för beslutsfattarna och alla som jobbar med frågan från oss har hela tiden medlemmarnas intressen på näthinnan, säger Alexandra Hernadi.

– Sällan har detta arbete varit så viktigt som under denna vår.

Läs mer om Företagarnas politiska arbete och segrar här

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna