För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Vår organisation har verkligen bevisat sig den här våren"

Publicerad 10 jun 2020
"Vi har synts, hörts, slagits hårt och har inte gett upp", säger Företagarnas politiska strateg Alexandra Hernadi om den utmanande coronavåren i en intervju med Liisa Mast, ansvarig föreningar.
Alexandra Hernadi är politisk strateg på Företagarna.

Under våren har Företagarna växlat upp sitt politiska påverkansarbete både nationellt, regionalt och lokalt. Det har inte minst märkts i det mediala genomslaget som har ökat med enormt under mars-april jämfört med förra året. Dessutom har antalet kontakter och möten med politiker över hela landet flerfaldigats.

Alexandra Hernadi, du jobbar ju med vår politiska kommunikation. Vad har varit vårt huvudfokus hittills sedan krisen startade?

Överlag att få till så pass bra verktyg att våra medlemmar ska kunna härda ut den här krisen. Att prata med politiker om hur åtgärderna slår mot små och medelstora företag samt att föreslå hur man kan göra annorlunda så att det blir bättre. Men också att hela tiden berätta i alla våra kanaler vad vi gör så att förtroendevalda kan bemöta alla de frågor de får från medlemmar.

Hur tycker du att vi har skött oss, vad är ditt betyg?

– Jag tycker att det har gått över förväntan. Det som har varit häftigt är att vi kunnat kraftsamla på så kort tid och kunnat se snabba resultat av våra ansträngningar. Vi har haft remisser med 24 timmars deadline. Vi har fått snabba förfrågningar från politiker som vill komma i kontakt med våra medlemmar. Tack vare den dagliga dialogen med regionkontoren och förtroendevalda har vi kunnat förse politiken med konkreta exempel på hur deras förslag påverkar. De kött- och blod-historierna är ju vårt viktigast påverkansvapen, säger Alexandra Hernadi.

– Vi har också varit envisa och ihärdiga. När politikerna har presenterat de olika krispaketen på presskonferenser börjar ju nästa steg, hur myndigheterna ska tolka besluten. Här har vi löpande drivit på, deltagit i möten och tydliggjort vilka problem och möjligheter som finns. Vi har snabbt kunnat stämma i bäcken om ett förslag verkligen är bra eller inte, tack vare alla inspel från medlemmarna.

– Den här våren har vår organisation bevisat sig och vilken enorm betydelse vårt kontaktnät har. Jag har jobbat i flera påverkansorganisationer och har under den här våren slagits av hur nära vi står våra medlemmar.

– Så mitt betyg är en stark 8! Vi har synts, hörts, slagits hårt och har inte gett upp!

Vilka tre styrkor i vårt sätt att arbeta skulle du framförallt lyfta fram som gjort att vårt arbete varit framgångsrikt?

 –Att vi är ett med våra företag, våra medlemmar. Vi kan verkligen föra deras talan IRL.

 –Att vi är självständiga och snabbfotade. Vi har inga allianser och överrockar som vi måste förhålla oss till och kan hela tiden utgå från det som är bäst för våra medlemmar.

– Att vi har så mycket expertis. Politisk expertis, medlems- och marknadsexpertis och våra medlemmar som ammunition. Bara så kan vi föra ut det vi tycker på bästa sätt. Man skulle kunna likna det lite vid en bombmatta.

Så, nu har ett antal krispaket levererats, vad händer nu…?

– Nu står vi inför en sommar där vi inte vet hur det kommer att bli men där det ändå finns positiva signaler. Det är så klart välkommet att man får resa. Men det här kommer att fortsätta att påverka svensk ekonomi en lång tid framöver. Krispaketen kommer också att behöva justeras. De diskussionerna pågår hela tiden.

Vad tror du vi kommer behöva fokusera på framöver?

– Det kommer också behövas fler insatser för att starta upp ekonomin. Samtidigt som man måste vara medveten om att alla dessa insatser kommer att behöva betalas tillbaka på ett eller annat sätt. Därför behöver vi också komma tillbaka till att driva Företagarnas långsiktiga strategier och frågor, såsom minskad regelbörda och lägre beskattning av företag och företagare.

– Men också sänkta kostnader för att anställa och att det blir lättare att hitta kompetent arbetskraft som ju återkommande lyfts som ett av de största problemen för företagen. Där spelar ju även kraven på en modern arbetsrätt stor roll som vi arbetar aktivt för.

– Lokalt kommer frågor som handlar om att effektivisera och regelförenkla bli viktigare. Här har ju flera kommuner redan tagit stora kliv framåt just med anledning av corona och det behöver vi så klart se till att det permanentas.

Vilka styrkor behöver vi använda oss av i det arbetet?

– Vi behöver fortsätta att berätta om hur politiken slår mot företagare. Vad betyder det för Sverige om företagare vågar satsa och anställa fler, hur påverkar turordningsreglerna och vad händer när tiden du lägger på administration fortsätter att öka istället för att kunna utveckla din affärsidé, till exempel. Alla de berättelserna kommer att vara avgörande.

Om vi lyckas riktigt bra i vårt påverkansarbete framöver, vilket resultat har vi då uppnått?

– Ett företagsklimat i världsklass! Att fler vill starta företag och gör det framgångsrikt och att vi fortsätter att vara den tillväxtmotor som vi är.

– Att vi som organisation fortsätter att vara den starka och tydliga rösten för små och medelstora företag. Vi ser kvitto på det varje dag utifrån hur politiken vänder sig till oss och vill veta vad vi tycker både nationellt och regionalt. Regionchefer och förtroendevalda gör ett jättejobb med att sticka in en fot i dörren och säga att vi ska vara med.

– Det jobbet, att vi kräver en plats vid bordet, är jätteviktigt. Den här våren har flera aktörer vänt sig till oss och velat samarbeta, till exempel Facebook. Det är också ett kvitto på att vi har den plats vi förtjänar, att vi är en kraft att räkna med.

Kan man se något som har varit positivt med krisen?

–Det har blivit tydligt varför det måste skapas bättre förutsättningar för att små och medelstora företag ska kunna vara jobbskapare, vilken betydelse företagen har för Sverige. Man kan ha synpunkter på hur varje paket har utformats, men det har ändå funnits en strävan att rädda både företag och arbetstillfällen

– Även i normala fall får vi en relativt stor uppmärksamhet och har en bra relation till politikerna. Men nu har efterfrågan på kunskap från politiken varit väldigt stor och det har gått i rasande takt. Och de har verkligen tagit till sig. Bara detta med att flera kommuner inför företagsakut visar att man inte värjer för att kraftsamla. Även företagare emellan finns det flera goda initiativ på samarbete, gemenskap och solidaritet.

Vad är ditt avslutande medskick till våra aktiva förtroendevalda i olika delar av landet?

– Att man ska hålla i och hålla ut. Medlemmarna och våra förtroendevalda är våra bästa vapen i kampen för att visa vårt bidrag till det svenska välfärdsbygget. Vi skapar fyra av fem jobb, vi ska vara stolta över det! Och för att orka fortsätta det arbetet är en välförtjänt vila i sommar ett bra stalltips!

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna