För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Emma Blom: "Chansen att lyckas organiskt är noll"

Publicerad 15 maj 2020
Släpp genast tanken på sociala medier som en chans till gratis marknadsföring. "Du kan hålla på i 300 år och ändå inte lyckas" säger Emma Blom, grundare på Social Industries.
Emma Blom, grundare Social Industries, gästade Företagarna LIVE. Foto: Pressbild

Lägg inga förhoppningar på att nå ut organiskt när du sätter strategier och mål för företagets marknadsföring. Det menar Emma Blom, grundare på Social Industries, i Företagarna LIVE den 15 maj.

Hon intervjuas av Företagarnas vd Günther Mårder som frågar om man som företagare, i likhet med företagarna i föregående avsnitt, bör satsa på att lyckas i digitala kanaler utan att köpa räckvidd. Till skillnad från andra experter, som kan förespråka organiskt i vissa fall, stänger Emma Blom dörren helt.

– Chansen att lyckas är noll. Det är en "råttan i pizzan"-myt att du ska kunna göra det gratis. Du kan hålla på i 300 år och ändå inte lyckas, det är en usel strategi, säger Emma Blom och förklarar:

– Facebook blev etablerat bland privatpersoner i Sverige för 12-13 år sedan och företagen har funnits där i ett tiotal år. Sedan har man gillat idén om en gratis marknadsföringskanal, men det stämmer inte nu, det stämde inte då.

Viktigast att tänka på är istället att du riktar ditt annonserade innehåll mot rätt person, menar Emma Blom. Ta reda på hur vägen för att göra det ser ut. Vilket också är ett skäl till att inte jobba organiskt, du behöver säkerställa att rätt person ser dina annonser vilket du har svårt att göra om du inte arbetar med annonsverktygen.

Var också noga med att på alla sätt följa användarnas faktiska beteende, för att inte halka efter. Din strategi behöver vara anpassad till vad folk faktiskt gör på Facebook och i andra kanaler, annars skjuter du helt bredvid målet.

– Det är svårt att tänka att "jag ska nå ut genom att jobba organiskt, mina följare ska dela det jag lägger ut". Så använder inte människor plattformen, de går inte in på en företagssida och delar innehåll hejvilt, exemplifierar Emma Blom. 

Gör det du är bäst på

Hon slår också ett slag för att inte vara rädd för att ta in hjälp, om du inte själv är duktig på marknadsföring i digitala kanaler.

– Det är en gammal rest att den som har ett företag måste sitta och ratta sina sociala medier själva, som om sociala medier vore något annat. Det är marknadsföring helt enkelt, och är du inte bra på det är det bättre du låter någon annan sköta det. Det är svårt att kunna uttolka och agera inom digital annonsering och det är en högt eftertraktad kompetens idag, säger Emma Blom.

– Lite trist tips, men det finns inget annat. Man kan inte marknadsföring i sociala medier bara för att man är en användare av sociala medier. Du skulle inte få för dig att spela in en egen tv-reklam och ringa TV3 och säga att du filmat din egen reklam med mobilen och lägga ut. Jag kan inte ekonomi, därför gör jag inte det i mitt företag. Fokusera på det du gör bäst!

Se hela intervjun här i Företagarna LIVE – där du också får en guide av Facebooks Christian Peck hur du börjar med annonseringen och digitala strategen Johan Öbrink lär dig mer om digital säkerhet i coronatider.

Emma Blom GM i studio.PNG

Emma Blom gästar Günther Mårder i Företagarna LIVE

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna