För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

"Testa, utvärdera och skruva" din marknadsföring

Publicerad 15 maj 2020
Sökmotorer och sociala medier är vägen in för Hatstores kunder och besökare. Här berättar kepsentreprenören Filip Klasson mer om företagets framgångsrika strategi.
Filip Klasson, vd och grundare Hatstore.

Hatstore grundades för snart ett decennium sedan och har sedan dess gjort en rejäl resa. Från att ha fått rum med hela verksamheten på 10 kvadratmeter har de idag lokaler på över 1000 kvadratmeter, och utöver Sverige har de etablerat internetbutiker i åtta europeiska länder. Dessutom har man hunnit bli regional vinnare i Kalmar av Årets Företagare och nominerade till Årets Unga Företagare.

Marknadsföringen via digitala kanaler, med sökmotorer och sociala medier i fronten, är förutsättningen för expansionen, berättar Filip Klasson, vd och grundare.

– Google, Facebook, Instagram är de största kanalerna vi använder och de vi lägger mest tid på för att nå bästa resultat.

För resultaten kommer inte av sig själv.

– Vi lägger väldigt mycket engagemang tillsammans med vår byrå Precis Digital för att optimera dessa kanaler och få ut mer av varje spenderad krona och samtidigt kunna skala upp, berättar Filip Klasson. 

Tar fram anpassat innehåll

Vid sidan av det byrån hjälper till med skapar Hatstore en hel del innehåll själva, sådant som på ett naturligt sätt passar och intresserar målgruppen. Att blanda innehåll som är tänkt att nå ut organiskt i sociala medier, och få träffar på sökmotorer utan sponsring, SEO, med betalda annonsplatser i samma kanaler har varit en bra strategi. 

– Organiskt och betald annonsering går hand i hand och man ska göra båda. Man behöver förstå och lyckas med båda, menar Filip Klasson.

När de för några år sedan påbörjade sin internationella expansion valde de att för varje nytt land börja med att helt enkelt köra på samma koncept och strategier som funkat bra på tidigare marknader. 

– Sedan har vi testat, utvärderat och skruvat för att anpassa oss. Tittar man på Europa så är det inga gigantiska skillnader mellan länderna när det gäller digital marknadsföring. Såklart skiljer det sig hur väl man lyckas, men det beror oftast mer på hur utbud och efterfrågan ser ut på marknaden, berättar Filip Klasson.

Filip Klassons 3 tips för att lyckas med marknadsföringen

  1. Dra igång och testa direkt! Allt måste inte vara perfekt i början. Tänk inte att massor av pengar måste investeras, utan börja med små summor och kom igång.
  2.  För de som inte kört digital marknadsföring innan så finns det ju en potentiell supereffekt att få av att börja med digital marknadsföring. Hade jag varit i ett företag som inte utnyttjat den möjligheten hittills så hade jag varit väldigt exalterad över att testa möjligheterna med digital marknadsföring.
  3.  Ett praktiskt tips också: Använd vertikala format på bilder och video, istället för horisontella. Då anpassar du bilden efter skärmstorleken på en mobiltelefon exempelvis.
Taggar
Fler nyheter från Företagarna