Småföretagarvänligare upphandlingar i kommuner - så går arbetet
Två av tre småföretag står utanför offentliga upphandlingar. Det är för krångligt och formkraven är för höga. Detta vill Företagarna ändra på och jobbar hårt för.
En del i detta är Företagarnas Småföretagarvänliga upphandlingspolicy, som listar sju punkter särskilt viktiga för att små företag ska kunna delta i offentlig upphandling. Det handlar om sådant som att ha en bra dialog, ställa rimliga krav och ha en sund konkurrens.
Gott om vilja, men sämre med resurser
Policyn har senaste halvåret varit ute på turné i svenska kommuner tillsammans med Företagarnas expert på offentlig upphandling, Magnus Johansson.
– Mottagandet har varit varmt och jag upplever att kommunerna lyssnar och tar till sig informationen som ges. Det finns stor variation kring hur kommunerna arbetar strategiskt med att inkludera småföretag i sina upphandlingar, generellt sett kan konstateras att viljan ofta finns men att det slutligen är en resursfråga, säger Magnus Johansson, och tillägger att Företagarna arbetar aktivt med att påverka förändring av upphandlings- och konkurrensregler som slår hårt mot småföretag.
– Exempelvis medverkar Företagarna för närvarande i en undersökning som EU-kommissionen genomför för att göra upphandlingslagstiftningen mer småföretagsvänlig.
Om man som småföretagare upplever problem med offentlig upphandling i sin kommun, vad kan man göra?
– Det första man ska göra tycker jag är att kontakta kommunen och förklara det upplevda problemet. Är det en pågående upphandling finns det möjlighet att få juridisk rådgivning hos Företagarna inför en ansökan om överprövning. I annat fall kan man vända sig till Företagarna så tar vi frågan vidare i vårt opinionsarbete, säger Magnus Johansson.