För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

I år blir det andra bullar

Publicerad 2 okt 2020
På söndag är det Kanelbullens dag. Hur kommer coronakrisen att slå mot denna kaneldoftande högtid?

I fjol åt fler än varannan svensk en kanelbulle den 4 oktober. Hela nio miljoner bullar bakades och konsumerades under denna speciella dag. Närmare hälften köptes in av arbetsgivare som bjöd medarbetarna på fika.

I år infaller Kanelbullens dag på en söndag, vilket gör att bara en bråkdel är på jobbet jämfört med på en vardag. Men även om det hade varit en vardag skulle allt hemarbetande under coronakrisen påverkat andelen bullar på jobbfika negativt. Om det hade vägts upp av att de som jobbar hemma köper fler bullar själva får vi inte veta.

Coronakrisen slår mot bagerierna 

En sak som är säker är att bagerier och konditorier likt så många andra företag drabbats av coronakrisen. Enligt branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer har hantverksbagerierna tappat i genomsnitt 40 procent av sin försäljning. Några bagerier har tappat så mycket som 90 procent.

− Vi ser att de som har bäst läge under normala omständigheter är de som tappat mest och att de som vanligtvis har sämst läge tappat minst. Det beror på att folk inte varit i stadskärnor och köpcenter i samma utsträckning, men däremot kunnat handla i säg sitt villaområde, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare och konditorer.

En annan skillnad jämfört med ett vanligt år är att krisen gjort att många bagerier behövt korttidspermittera personal. För att kunna göra det får de inte ta in timvikarier. Det gör det svårare att klara av en så isolerad arbetstopp som kanelbullens dag då det gäller att baka för allt vad tygen håller från småtimmarna.

 − Jag hoppas att ingen ska bli utan kanelbulle på söndag. Jag tror och hoppas att många kommer att ta en söndagspromenad och passa på att köpa bullar på sitt favoritbageri. Vi har i branschen sett att många konsumenter har stödhandlat för att hjälpa sitt lokala bageri under krisen och det är väldigt glädjande, säger Martin Lundell.

Förena nytta med nöje

I fjol genererade bara försäljningen under Kanelbullens dag skatteintäkter på mer än 40 miljoner kronor. Enligt Sveriges bagare och konditorer är det ett bra sätt att förena nytta med nöje att köpa bullar på söndag.

− Skatteintäkterna motsvarar 24 796 grundutbildade sjuksköterskor eller 33 162 undersköterskor i hemtjänsten, säger Martin Lundell.

 

Taggar
Riks Nyhet
Fler nyheter från Företagarna