För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Tillsyn med dålig eftersmak

Publicerad 15 okt 2020
Inom restaurangbranschen brottas många med lönsamhetsproblem på grund av att bord måste stå tomma, samtidigt som kontrollerna mot trängsel upplevs som övernitiska.
Restaurang Valvet i Lund. Foto: Restaurang Valvet.

För Camilla Tekin som driver restaurangen Valvet Steakhouse i Lund tillsammans med sin man Jakub är restaurangvärlden en passion. Att vara krögare handlar om att göra affär av en god upplevelse. Den som inte bryr sig tillräckligt mycket om sina gäster har inte mycket att hämta i branschen.

− När vi tog över restaurangen för fyra år sedan ville vi skapa en avslappnad kvarterskrog. Vi renoverade allt och designade till och med möblerna själva, säger hon.

Strikta regler för restauranger

Efter en tuff vår och en lite bättre sommar börjar verksamheten hämta sig igen, men corona-restriktionerna tynger både sinne och kassa. De nio som är anställda på restaurang Valvet är korttidspermitterade och var fjärde sittplats har plockats bort för att följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.

− Det är svårt att bedriva verksamhet på de här villkoren. Jag har full förståelse i att vi alla har ett ansvar i att minska smittspridningen i samhället, men att det saknas logik i myndigheternas agerande och restriktioner. När jag går och handlar mat eller besöker ett köpcentrum är det fullt av folk, men när vi kliver över tröskeln till vår restaurang är det mycket striktare regler och kontroller, säger Camilla Tekin.

Övernitisk tillsyn

Sommarens återhämtning berodde till stor del på att gäster kunde sitta utomhus på uteserveringen, men när nu hösten är på intåg på allvar vill gästerna sitta inne i värmen. Det är också bra tryck på bokningen, men med gäster kommer också kontroller. Dessvärre utgår de ofta från ögonblicksbilder, utan kunskaper om hur det ser ut över tid. Lunchgäster och middagssällskap behöver ju inte röra sig på exakt samma vis.  

− Jag upplever tillsynen från kommunen som övernitisk. De kommer in och har synpunkter på var vi har bord och stolar och hur vi ska göra för att gäster ska kunna röra sig utan att trängas, men det blir både fyrkantigt och godtyckligt. Besökare i sällskap bör kunna hålla minst en meter avstånd till besökare i andra sällskap, men det finns ingen exakt definition i föreskrifterna av vad som är trängsel, säger hon.

Dubbla måttstockar

Camilla Tekin menar att grundproblemet är att det saknas logik i hur restriktionerna slår mot olika branscher och att staten behöver ta ett övergripande ekonomiskt ansvar när man via restriktioner ger helt eller delvis näringsförbud åt så många företag.

− Alla har ett ansvar att minska smittspridningen. Vi hade gärna haft ännu färre bord och stolar i restaurangen om vi bara blivit kompenserade för det. Som det är nu verkar myndigheterna vilja att vi ska gå runt och snäsa av våra gäster om de tar ett kliv för mycket åt något håll i stället för att betjäna dem. Men går jag ut från min restaurang och rör mig bland folk på stan gäller plötsligt inte samma strikta regler, säger hon.

Fler nyheter från Företagarna