"Låt företagen komma med lösningarna"
– Låt företagen komma med lösningarna istället för att beställarsidan formulerar för exakta kravspecifikationer som inte alltid går att omsätta i praktiken.
Det var ett medskick som Magnus Johansson, Företagarnas expert på offentlig upphandling, gav på ett webbinarium (kan ses ovan artikeln) arrangerat av initiativet TMK – Tillsammans mot korruption.
Webbinariet, som hade titeln "Att upphandla rätt i kristider" gästades också av Rikard Jermsten, generaldirektör, Konkurrensverket, Inger Ek, generaldirektör, Upphandlingsmyndigheten, Karin Peedu, upphandlingsstrateg, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och leddes av Natali Engstam Phalén, generalsekreterare, Institutet Mot Mutor.
Inte tillräcklig beredskap
En av frågorna som diskuterades var om den offentliga upphandlingen i Sverige var tillräckligt förberedd för att hantera den kris som uppstod till följd av coronapandemins utbrott. Nej, långt från alla branscher, menade Magnus Johansson.
– Det är ganska tydligt att vissa branscher inte hade den beredskapen som krävdes för en sådan här extrem situation, som varor till vård och omsorg. Framförallt såg man att "just in time"-leveranser inte fungerade när leveranskedjor spräcktes och länder började agera protektionistiskt och själva behålla material för att täcka det egna landets behov.
Sverige sticker ut
Diskussionen rörde naturligt också korruption och mutor inom upphandlingen. Magnus Johansson kunde konstatera att korruption inom offentlig upphandling inte ses som ett generellt problem från leverantörssidan. Däremot kunde han göra några intressanta iakttagelser.
– I senaste EU-barometern intervjuades över 7000 företag. 30 procent av de svenska respondenterna angav att korruption är ett utbrett problem i Sverige. Det som stack ut kring Sverige är just vänskapskorruption även från ett EU-snitt. Det är just en sådan vardagsnära korruption som jag fått indikationer kring. Till exempelavtal som aldrig kommer ut på den konkurrensutsatta marknaden, direktupphandlingar som alltid går till samma företag ellerriktade upphandlingsdokument som gör att bara en på förhand utvald leverantör kan vinna upphandlingen, konstaterar Magnus Johansson.
Upphandla rätt i kristider
Magnus Johanssons 5 medskick:
- Låt företagen komma med lösningarna istället för beställarsidan
- Upphandlaren behöver se över behov och omsätta dessa till handling snabbt.
- Ha en beredskap för icke förutsedda händelser – långsiktig planering
- Bli bättre på att samarbeta och hitta former för hur man gemensamt kan lösa ett uppkommet problem, samarbete mellan beställare och leverantörer – men även mellan leverantör och underleverantör
- Inte ha en övertro till "just in time"-leverans