Drastiska förändringar i Instagram

Tidigare användes Instagram mestadels för att dela bilder, men nu har videoinnehåll som liknar det innehåll som läggs upp på TikTok börjat få hög prioritet. Instagram Reels är därför bra att använda för att marknadsföra sitt företag på Instagram. Anledningen till att Facebookägda Instagram har börjat prioritera det beror på att konkurrenten TikTok har gjort succé och blivit enormt stor.
Nya funktioner på Instagram
Länkar i klistermärken
Länkar kommer kunna läggas in i stories via klistermärken. Om du vill lägga in en länk till ditt företags hemsida via Instagram stories kommer du att kunna göra det via ett klistermärke. Dock måste du fortfarande ha ett företagskonto eller kreatörskonto med över 10 000 följare för att kunna lägga in en länk eller ha ett verifierat konto.
Det du säger blir till text
En funktion som heter ”Sound off” har lanserats för användare i vissa länder redan. Den innebär att du kommer kunna lägga in klistermärken i stories som gör att det du säger i din video blir till text. Funktionen kommer även att kunna användas i Reels i framtiden.
Stöd småföretag
I stories kan du stötta småföretag genom att dela dina favorit småföretag via klistermärken.
Likes syns inte för alla
Som användare kan du nu själv välja om du vill se antalet likes eller inte på Instagram, detta görs via inställningar. Det du som företagare kan tänka på är att likes inte längre är lika prioriterat inom plattformen som tidigare.
Gå live med flera personer
Live Rooms ger dig möjlighet att sända live på Instagram med upp till fyra personer totalt.