För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Framtidens mat – här är ditt nya julbord!

Publicerad 2 dec 2021
Fejkfisk, ärtkorv och svampprotein. Braxburgare, lupinfilé och vegokebab. I Oatlys fotspår växer den ena matinnovationen efter den andra fram i Sverige, med potential att påverka världen. Ett av bolagen som tar täten är Mycorena, med vd Ram Nair i spetsen.
Ram Nair, vd för Mycorena, är en del av nya svenska matundret. Foto: Fabian Björnstjerna. Matstylist: Linda Berlin.

Få människor har väl missat svenska Oatlys resa till ett miljardbolag på New York-börsen. Det som började som en upptäckt vid Lunds universitet lyckades göra svenskar till havredrickare, medan resten av världen hakade på. Fler svenska bolag är på god väg att göra samma resa som bröderna Björn och Rickard Öste gjort. Vilket onekligen behövs. Världens matproduktion står för mer än en fjärdedel – 26 procent – av växthusgasutsläppen. Satsningarna för att förnya och ställa om mat-system pågår för fullt, med småföretagare i spetsen.

 – Det händer saker överallt i Sverige, vi ser hur många nya alternativa proteinbolag som helst. Och svenska konsumenter är otroligt långt framme, det är en viktig faktor som driver på utvecklingen, säger Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech som hjälper företag och organisationer att förstå förändringen av mat-systemet och hur man bäst greppar möjligheterna.

Smart teknik är en viktig del av utvecklingen, tillägger han.

– Vi kan till exempel tidigt se nya matmönster och få AI-insikter om konsumentbeteenden via tjänster som Tastewise som har svenska investerare med sig. 

Cirkulära system växer fram

Vid sidan av nya service- och tjänstelösningar kommer Johan Jörgensen snabbt in på den tydliga trenden att använda fler delar av en råvara och att bygga samarbeten för att slippa spill.

– Kreativiteten och idérikedomen är enorm när det gäller att jobba mer cirkulärt och ta vara på varandras rester från produktionen.

Det svenska företaget Cashewmeetly är ett exempel. För varje cashewnöt som skördas i världen slängs ett ätbart och näringsrikt så kallat cashew-äpple. I Afrika ruttnar cirka 16 miljoner ton bort varje år. Via Dalarna Science Park och livsmedelsinkubatorn Krinova jobbar entreprenören Linnéa Falkinger på att förändra det. Hennes produkt, ett helt nytt växtbaserat protein, har nu lanserats nationellt i Axfoods butiker (Willys, Hemköp, Mat.se, Urban Deli med flera).

Utanför-lådan-lösningar

 – Mat som är bra både för oss och planeten, det är svenska företag duktiga på. Vi ligger långt före många andra länder där, konstaterar Charlotte Eklund-Jonsson, forsknings- och affärsutvecklare på RISE som deltar i Finest – ett nytt nationellt matinnovationscentrum tillsammans med Chalmers tekniska högskola, Uppsala universitet och andra partners från olika industrier och regioner.

"Kreativiteten och idérikedomen är enorm när det gäller att ta vara på varandras rester från produktionen"

Tre olika råvaruspår står i fokus i projektet: att bättre ta vara på bär och andra råvaror från skogen, att använda baljväxter som alternativ till både kött och ost och sist men inte minst att hitta ”utanför-lådan-lösningar”.

– Experimentella lösningar kommer få allt större betydelse. Vi kanske inte behöver land och vatten till all matproduktion. Det växer fram en ny gren som svar på var vi får vår mat ifrån. Jag har kollegor som jobbar med att knyta in koldioxid ur luften som sedan med hjälp av elektricitet omvandlas till organiska molekyler såsom fett. Projektet heter Power to Food, berättar Charlotte Eklund-Jonsson.

Uppmärksammat nytt protein

Ett omtalat och prisbelönt exempel som redan nått butikshyllor är proteinet promyc från Göteborgsföretaget Mycorena, med vd och grundare Ram Nair. Via en innovativ fermenteringsprocess tillverkar de ett veganskt protein som kan används som substitut till kött. Företagets unika svampart växer i slutna tankar där den producerar en protein- och fibrerrik massa som har en neutral doft och smak och blir till bas för veganska varianter av kyckling, köttbullar, tonfisk med mera.

Tidigare i år invigdes en demoanläggning i Göteborg, och i början av 2023 ska företagets nya stora fabrik stå klar i Falkenberg för att serva Europa med klimatsmart protein.

– Vi har redan tagit fram 25 olika prototyper i vårt eget labb, men framför allt jobbar vi mot andra företag som gör produkter av vårt protein. Jag tror på samarbeten, det ger en större påverkan i slutändan, säger Ram Nair som startade företaget medan han forskade på Göteborgs universitet.

Samarbete kring rester

Nyligen beviljades Mycorena 17 miljoner kronor av EU för att skapa en cirkulär produktionsprocess tillsammans med Berte Qvarn, Sveriges äldsta familjeägda livsmedelskoncern och Falkenberg kommun. Polarbröd och Ica stöttar också projektet. I ett parallellt samarbete med företaget Volta Greentech ska Mycorena dessutom kombinera svamp och alger inya typer av protein, finansierat av Vinnova.

Inom 5-6 år är planen att ha en etablerad försäljning i Europa och dessutom påbörja satsningar på fabriker i Asien och Nordamerika.

– Vi skalar upp företaget fort nu och inom fem år ska vi vara en nyckelspelare ute i världen, en teknologisk pionjär som hjälper andra företag med ingredienser, säger Ram Nair och det är lätt att dra paralleller till andra svenska pionjärer.

– Vi vill vara nästa Oatly. De har skapat en utbildande våg och byggt upp ett helt nytt segment, med stor påverkan i världen.

Text: Malin Sund

Fler nyheter från Företagarna