Experterna: Så bygger du en framgångsrik e-handel
Publicerad 7 maj 2021
E-handel är ett ständigt efterfrågat ämne från småföretagare. Hur svårt kan det vara egentligen? Under Företagarna Business Forum Digital sökte Günther Mårder svar hos några av landets ledande experter.
Anna Nordlander som är en av Sveriges främsta E-handels-experter, har tidigare varit vd för The Friendly Swede som var ett av de allra första svenska företagen att sälja fysiska produkter via Amazon.com. Nu rådger hon företagare om hur de ska optimera sin verksamhet för den digitala handeln.
- Många gör det svårare än vad det är. Det är lätt att fastna vid alla buzzwords men det handlar om att möta kunden där kunden är. Det är på många sätt lättare än fysisk handel, menade Anna.
Det finns sätt att undvika misstag och komma igång fortare.
- Ett vanligt misstag är att man gör det lite med vänsterhanden. Det krävs att man verkligen fokuserar. Många har inte koll på marginalerna. Det går inte att lägga ut produkter med liknande priser och tro att det ska fungera.
Fördelar för småföretagare
Trots konkurrens från storbolag finns fördelar för småföretagare som ger sig in i branschen.
- De mindre kan prata mer med sina kunder, kan ställa om mycket snabbare och anpassa sig. Tex kan den stora aktören vara stor på Instagram men den lilla kan snabbt ställa om till tex TikTok.
Vi fick även höra Joel Falck, vd och medgrundare av KitchenTime Group som är en av Nordens
ledande leverantörer av produkter för hemmet och består av varumärkena Confident Living och KitchenTime.
- För att lyckas måste du agera som en start-up och var snabbrörlig. Testa nya saker utan bagage för att kunna ta nästa steg. Fail fast, fail foward, menade han.
Joel och hans medgrundare har gått från att sälja muminmuggar till att köpa upp bolag till sin snabbväxande koncern. Men han menar att förutsättningarna för de som startar e-handel idag är annorlunda.
Bygg ditt eget varumärke
- Mitt tips idag är att börja med ett mindre sortiment och bygga upp ditt eget produktvarumärke. Använd till exempel Amazons plattformar och jobba med sociala plattformar för att bygga varumärke. Hitta en unik produkt med hög marginal och kontrollera prissättning.
Dessutom medverkade Susanne Holmström, vd för NetOnNet som säljer hemelektronik via e-handel och lagershoppar till kunder och företag i hela Norden. Hon berättade bland annat om hur Coronapandemin påverkat försäljningen.
- 2020 var speciellt år för oss alla. Vi vände en svår situation till vår fördel då efterfrågan på hemelektronik ökade kraftigt.
- 2020 var speciellt år för oss alla. Vi vände en svår situation till vår fördel då efterfrågan på hemelektronik ökade kraftigt.
Hon var tydlig med vad som krävs för att få nöjda och återkommande kunder.
- Valbarheten och transparensen är det viktigaste för kunden. Att kunna välja om kunden vill ha snabb leverans och kunna följa den. Vårt fokus har varit snabb och enkel leverans. Vi kan leverera till mer än hälften av Sveriges befolkning samma dag om man beställer innan kl. 14:00. Och vi kan leverera till 90 % av Sveriges befolkning inom 24 timmar.
Många gör misstaget att aldrig komma igång med sin digitala försäljning. Susanne Holmström menade att det finns tre områden som är extra viktiga att bemästra för at uppnå framgång som e-handlare.
Tre områden särskilt viktiga
- Mina tips till företagare bara att kasta sig in och testa. Tre områden man bör ha koll på är enkelhet, transparens och relevans. Ha koll på ditt erbjudande, se till att inte bara fokusera på att synas & sälja digitalt utan ha koll på bakomliggande processer så att du har fina leveranslöften och kan förstå inte bara köpet utan vad händer efter köpet och göra det enkelt och smidigt för kunden.
- Ett sista tips är att man kan hitta samarbetspartners och tänka ut vad väljer jag att göra själv och vad väljer jag att ha partners till. Det du väljer att göra själv gör det riktigt bra annars kan dina samarbetspartners göra det.
Taggar