Nu sänkts skatten på drivmedel

På söndag den 1 maj sänks priset på bensin och diesel genom lägre skatt. Dels börjar den sänkning på fyrtio öre plus moms som Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna drev fram i höstas att gälla. Dels sänks energiskatten tillfälligt med 1 krona och 5 öre plus moms till och med den 30 september enigt regeringens åtgärdspaket.
Genom den lägre energiskatten och momsen som läggs på drivmedelspriset handlar det om politiska beslut som totalt summerar till lägre pris om cirka 1,80 kronor litern.
Företagarna välkomnar lättnaderna som åtminstone till en del väger upp de kraftiga prisökningar som drabbat många företagare och spridit sig som ringar på vattnet i ekonomin. Men även om skattesänkningarna är bra är de långt ifrån tillräckliga.
− Energiskatten på bensin och diesel överskrider den nivå som krävs för att täcka kostnaderna för utsläppen som drivmedlen orsakar. Skatten är alltså ett sätt för staten att dra in pengar, säger Philip Thunborg, Företagarnas expert på infrastruktur och hållbarhet.
Sänk till EU:s miniminivå
Företagarna anser att energiskatten på bensin och diesel bör sänkas till EU:s miniminivå.
− Genom en ökad inblandning av förnybart i bensin och diesel genom reduktionsplikten blir dessutom drivmedlen mer hållbara, varpå höga miljöskatter blir svårt att motivera, säger Philip Thunborg.
Ytterligare förändringar som Företagarna vill se för att lätta på kostnaden för de företag som tyngs av de höga drivmedelspriserna är att avskaffa den automatiska BNP-indexerade prishöjningen som nu är pausad till och med 2023, ta bort moms på energiskatterna och justera nivåerna i reduktionsplikten, särskilt gällande diesel.
− Reduktionsplikten för diesel är 30 procent i Sverige, vilket är mer än dubbelt så högt som EU:s miniminivå på 14 procent, säger Philip Thunborg.