Vill rädda liv i utvecklingsländer
Ni vann nyligen Brilliant Innovations och är i final i världstävlingen Impact 100, instiftad av Norrsken och Obama Foundation. Berätta om er teknik?
– Vi tar fram produkter som gör det möjligt att bekämpa mygg på ett miljövänligt, effektivt, skalbart och hållbart sätt för att förebygga utbrott av exempelvis malaria. Varje år dör cirka 670 000 människor av malaria, varav 500 000 är barn under sju år. Det är en tragedi.
Ni har hittat en doftmolekyl som myggor älskar?
– Ja, medgrundare Noushin Emami är hjärnan bakom upptäckten. Vi vet att malariasmittat blod lockar mygg. Så med hjälp av malariamolekyler kan en enkel växtbaserad lösning, som är naturligt giftig för myggor, göras oemotståndlig. Det dödar myggen utan att påverka andra insekter. Parallellt jobbar vi med feromoner, doftsignaler, som mygg använder när de parar sig. På så vis kan vi locka dem till vissa platser.
Ni grundare möttes på en middag?
– Ja, både jag som immunolog och Johan Paleovrachas med bakgrund i fastighetsbranschen insåg direkt att det Noushin Emami forskat fram måste bli en produkt och ett företag. Allt klickade mellan oss från start.
Vad är drömmen?
– Att rädda liv i utvecklingsländer. Vi vill även bidra där mygg mer är en komfortfråga. Och hela världen förutom Island har bloddrickande mygg. Vi har redan mejl från Argentina och Hongkong – roligt och lite överväldigande.
Vad händer under 2023?
– Vi ska vara klara med alla tester av våra produkter nästa år. Vi har positiva fältresultat från Tanzania och Sydafrika och vi räknar med EU-godkännande av produkterna inom tre år, så att de når butikshyllorna senast 2025.
Vad har varit största utmaningen?
– Ju mer revolutionerande din upptäckt eller idé är, desto svårare är den att kommersialisera. Vilken sorts produkt kan det bli? Kan du förklara? Det tar också flera år att utveckla ett nytt bekämpningsmedel, du ska bevisa att det inte ”skapar en apokalyps”.
Ni balanserar businesstänket med två stiftelser som delägare?
– Vi måste ha en lönsam business som står på egna ben. I USA, Europa och delar av Asien kan vi ha turistorter och golfbanor som kunder, samtidigt som människor i utsatta länder ska nås av och ha råd med våra produkter.