Alltid i fokus – men ensam på jobbet
Det går bra för kommunikationsexperten Antoni Lacinai. Han är efterfrågad och publiken uppskattar honom. Dagens lunchföreläsning för anställda på det kommunala bostadsbolaget Väsbyhem följs av ett kort småsnack med några deltagare. Sedan väntar taxin som ska ta honom från Sigtuna till nästa gig. Eftermiddagens möte är med anställda på en myndighet i Sundbyberg. Efter det, tåget hem till Sölvesborg igen.
Just resande är det han gillar minst, annars har han svårt att föreställa sig ett bättre jobb.
– Tänk att alltid få applåder på arbetet, vilken boost! Alla dessa möten med människor som vill något, där jag får vara med och skapa något positivt, säger Antoni.
”Även om du ständigt möter nya människor är du bara gäst hos dem du besöker, så det gäller att kunna vara själv utan att känna sig ensam”
Två gig samma dag tillhör ovanligheterna. För det mesta gör han två jobb i veckan.
– Jag försöker hålla mig till mellan 70 och 75 leveransdagar om året, fördelade på 40 veckor, säger han och förklarar att det ger en bra balans mellan jobb och familjeliv.
Årsinkomsten måste räknas hem på tio månader. Under sommarmånaderna är det ju få, eller inga, som ordnar kickoffer eller konferenser, och behovet av inspirationsföreläsare är i princip noll. Vad han gör när han inte föreläser? Han deltar i poddar, skriver krönikor och böcker, själv och tillsammans med andra. Mycket tid läggs också på förberedelse och på att anpassa varje föreläsning efter publik och sammanhang. Det gäller att fånga lyssnarna, inspirera och skapa en positiv atmosfär.
– Jag brukar måla upp berättelser och metaforer som jag kopplar till forskning och konkreta tips, säger han.
Spridda skratt från en uppmärksam publik visar att budskapet går fram. Publiken i Sigtuna känner igen sig när han delar med sig av egna lyckade kundmöten och av sådana som gått snett.
Antoni Lacinai har varit egenföretagare sedan 2006. Under tiden som pappaledig bestämde han sig för att lämna jobbet på telekombolaget Ericsson – där han rest jorden runt som programledare för företagets globala roadshow – och satsa på att bli föreläsare på heltid.
Hur hittar han uppdragen?
- Det är nästan märkligt hur jag kunnat hålla på i 16 år utan att vara vare sig jägare eller odlare. Det har funkat ändå. Jobb ger jobb. Att föreläsa framför olika grupper av människor ger ringar på vattnet, säger Antoni.
För att bygga sitt varumärke är han även aktiv på Linkedin, där han delar tips och kunskaper. Dessutom samarbetar han med en pr-byrå.
– Jag bestämde mig tidigt för att anlita i stället för att anställa, så jag köper de tjänster jag behöver,även min bokföring, säger han.
Priset på en av hans föreläsningar i Sverige börjar på 40 000 kronor.
– Men så kanske du vill ha böcker, extra videor, uppföljningssamtal. Varje uppdrag är unikt. Jag kan föreläsa pro bono, men min tumregel är att om du är ett vinstdrivande företag är jag det också, säger han.
Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns hur många föreläsare och utbildare som helst, men jag tänker sällan på dem som konkurrenter. Faktum är att vi professionella föreläsare har en egen branschorganisation, Talarföreningen, där vi hjälper och stöttar varandra, säger han.
Det är viktigt, poängterar han. Att vara soloartist i föreläsningsbranschen är trots allt en osäker värld som lätt kan kännas ensam.
– Även om du ständigt möter nya människor är du bara gäst hos dem du besöker, så det gäller att kunna vara själv utan att känna sig ensam. Då är det skönt att vara del av en familj av föreläsare, säger Antoni.
Text: Susanna Lindgren.