För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Tassar in i framtiden för försäkringar

Publicerad 25 maj 2022
Tänk om försäkringar framför allt förebyggde skador? Möt snabbväxande Lassie som går upp emot bjässarna, bland annat med knep från spelvärlden. ”Det är en fördel att vi sticker ut,” säger vd Hedda Båverud Olsson.
Foto: Oskar Omne.

Uppvuxen med en veterinärmamma har Hedda Båverud Olsson sett värdet av förebyggande vård. Den insikten utgör grunden när hennes företag utmanar försäkringsbranschen som den första digitala, proaktiva aktören. Till en början med fokus på hundar och katter.

– Jag vill demokratisera kunskapen som jag fick tillgång till, konstaterar Hedda Båverud Olsson. Hon jobbade på ett investeringsbolag och hade tidigare bland annat marknadsfört artister när hon gick igenom olika affärsidéer att starta ett bolag kring. Tills hon plötsligt visste.

Målmedveten jakt

– Jag blev besatt av idén och kunde inte släppa den. Jag har aldrig känt så förut. Det spelade ingen roll att folk sa till mig att det är svårt. Jag kände ingen inom försäkring och ingen inom tech. Men varje vaken stund kände jag att jag ska göra det här, berättar Hedda.

Målmedvetet började hon jakten på ett team.

– Jag sökte på Linkedin, jag bad om tips så fort jag träffade folk. ”Känner du någon som jag borde prata med?”

Den perfekta matchningen hittade hon i form av Sophie Wilkinson, tidigare chef för djurförsäkringar på IF, och Johan Jönsson som varit utvecklare i över tio år på Spotify och King.

– Han hade dessutom skaffat hund samma vecka som jag hörde av mig, skrattar Hedda.

”Jag blev besatt av idén och kunde inte släppa den”

Bolaget grundade de tillsammans i augusti 2020 strax innan pandemin slog till och coronahund blev ett begrepp, med en husdjursboom som en välkommen förutsättning. Namnvalet var inte heller särskilt svårt.

– Lassie i den välkända filmen är ju den snälla som hjälper andra. Det är dessutom den första hunden i USA som försäkrades, berättar Hedda.

Kunskap ger lägre pris

För snart ett år sedan, i juli 2021, sålde Lassie sin första försäkring. Företagets app innehåller information, ofta i form av videokurser, quiz och utmaningar om exempelvis hur ägare kollar katter och hundars hull, sköter tänder, väljer rätt mat och så vidare. Inspirerat av spelvärlden belönar Lassie kunskap med lägre pris.

– Du får poäng när du kikat på hälsotips, som du byter in mot ett lägre försäkringspris. Framför allt är det mag- och tarmproblem som kan undvikas med rätt kunskap. Teamet har redan vuxit till 22 medarbetare, utspridda i landet.

– Eftersom vi är digitala och sköter allt via chatt och telefon behöver våra anställda inte enbart jobba från kontoret i Stockholm. Vi har en hybridkultur där vi gärna ses, och medarbetare reser in från såväl Sundsvall som Åstorp.

Dags för utlandet

Lassie sneglar på sin nästa marknad: Tyskland. Även steget att addera försäkringar för hästar finns på agendan framöver. Parallellt harföretaget lanserat Tassfonden som hjälper den som inte har råd med försäkring, där en ny ägare per månad får stöd. Och Hedda Båverud Olsson nyper sig i armen över hur visionen tagit form.

– Jag är så glad att jag kämpade på där innan jag hade ett team, och inte gav upp. Jag hittade de perfekta personerna. Och med rätt team kan man förflytta berg.

Fler nyheter från Företagarna