För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Finansiärerna tror på färgstarka företagare

Publicerad 24 mar 2022
När Almi beviljade lån lossnade även krediten hos banken. Lånen gör det möjligt för modeföretaget Eivy Clothing att växa snabbt.
Anna och Martin lyckas få både banken och investerare att satsa på en ny generation skidkläder. Foto: Anette Andersson.

Blommiga och leopardmönstrade underställ för skid- och snowboardåkare var en vågad satsning när designern Anna Vister 2009 grundade Eivy Clothing. Idén föddes när hon själv skulle packa inför snowboardåkning i österrikiska Sankt Anton.

Hon såg ett behov av att kunna packa en lätt ryggsäck med multifunktionella plagg som samtidigt är snygga.

I dags säljs Åreföretagets produkter i en rad länder och bolaget noterar försäljningsrekord varje år. Försäljningen sker i flera kanaler: på nätet, via distributörer och genom återförsäljare. I år väntas omsättningen landa på över 25 miljoner kronor.

Kläderna sys upp i Kina, och fraktas med tåg större delen av sträckan. För att kunna lägga beställningar hos leverantörerna måste Eivy lägga ut pengar innan företaget kan fakturera försäljningen. Då behövs en kredit.

– Vi har fått låna av banken på våra förorder från butikerna. Banken garanterar att fabriken får betalt om de skeppar varorna i tid, säger Martin Fredriksson Vister, vd och gift med grundaren Anna Vister.

Företaget drogs i gång med hjälp av en mindre bankkredit där det krävdes personlig borgen.

”Jag tror att man ska vara snabbare än vi varit och våga be om hjälp”

I dag har utökade kreditmöjligheter bäddat för en snabbare tillväxt.

– Sedan ett par år har Almi gått in och garanterat en del av krediten. Då har banken känt sig mer trygg med att kunna erbjuda det här, säger Martin Fredriksson Vister.

Bortsett från 2019 då bolaget redovisade röda siffror har Eivy gått med vinst varje år. Bolaget bygger upp en egen kassa, men det dröjer innan bolaget kan vara självfinansierande på inköpen där det i dagsläget behövs en finansiering på runt 10 miljoner kronor.

Bolaget har bara fyra anställda och det mesta av kringtjänsterna köps in.

– Vi är fyra snowboardåkare som förstår varumärket, säger han.

Samtidigt som företaget vuxit snabbt har det krävts stora insatser för att få logistiken att fungera under pandemin.

– Vi har haft problem med leveranser som fastnat i Kaliningrad. Vi har fått lägga tre gånger så mycket arbetstid och pengar på logistik som normalt den här vintern. Men vi har fått fram våra grejor även om det blivit upp till två månaders förseningar.

Hans råd till andra företagare som befinner sig i tillväxtfasen är klart:

– Jag tror att man ska vara snabbare än vi varit och våga be om hjälp. Almi sitter på mycket kompetens och det är viktigt att våga fråga.

Fakta om Eivy Clothing AB


Plats: Åre.
Gör: Smarta och färgstarka kläder för skid- och snowboardåkare.
Konkurrensfördel: Företaget drivs av ett gäng snowboardåkare som förstår vad snowboardåkare vill ha.
Väcker uppmärksamhet: Eivy är färgstarkast i skidbacken.
Smart drag: Lyckades övertyga Almi att låna ut pengar till bolaget; då hängde banken på.
Antal medarbetare: 4.
Omsättning 2021: 18,9 miljoner kr.
Resultat: 3 miljoner kr.


Text: Sten Sjögren.

Fler nyheter från Företagarna