”Vi borde prata mer om försäljning av bolag”

I Företagarpodden #286 får Günther Mårder besök av serieentreprenören Sorosh Tavakoli. Med sitt startup-bolag Stockeld Dreamery vill han utmana alla att förändra sina vanor. Genom att tillverka vegansk ost med samma goda smak som de animaliska mejeriprodukterna men med mindre avtryck på klimatet vill företaget bidra till att förändra världen.
Entreprenören Sorosh Tavakoli är grundaren av Videoplaza som köptes upp av det australienska bolaget Telstra. Idén i duschen gick till att sju år senare ha 100 anställda och ett erbjudande om uppköp för en halv miljard svenska kronor. Försäljning av bolag är en komplicerad process något som Sorosh önskar att vi borde prata mer öppet om.
Sorosh berättar om den osäkerhet som finns när ett stort bolag gör köper upp ett mindre.
- Ett dåligt kvartal eller ett vd-byte så boom, då är du ute, berättar han.
Välj rätt strategi
Hans nuvarande bolag Stockeld Dreamery befinner sig i en snabb tillväxtfas vilket medför stora utmaningar. Han berättar hur de hanterar den snabba tillväxten och vilka strategier du som företagare ska välja. Hur bygger man kultur bland medarbetare när företaget växer snabbt och hur får man medarbetares kompetensutveckling att hålla samma hastighet som företagets utveckling? Det här och mycket mer diskuteras i Företagarpodden #286.
Aktuell i tv-serie
Under våren får vi se Sorosh Tavakoli i SVT:s realityserie Vägen till framgång. Där får man som tittare bland annat följa med bakom kulisserna under hans pitchmöte med investerare. Serien har premiär den 4 april.