För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Kanelbullens dag går i elkrisens tecken

Publicerad 4 okt 2022
I dag är det kanelbullens dag, men för bagerierna är elpriserna en jäsande surdeg som politikerna måste ta tag i.

På finlandssvenska heter kanelbulle örfil. I vanliga fall är det mest en kuriositet och en källa till dråpliga missförstånd. Just i år är det nog däremot många bagare och konditorer som är oroliga för att få en örfil – bildligt – när elräkningarna kommer efter Kanelbullens dag. Inte nog med att råvarupriserna pressar lönsamheten i branschen. Elpriserna äter glupskt upp marginalerna.

− Jag hoppas att alla känner att de har tillräcklig koll på sina kostnader så att det inte väntar en otrevlig överraskning, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Eftersom el är en stor kostnad för bagerier brukar de flesta vilja ha bundet pris på sina avtal. För dem som behövs teckna nytt avtal efter att det gamla löpt ut har det däremot inte varit möjligt att ingå sådana. Att inte kunna ha fastprisavtal innebär därför att många behöver se över vilket sortiment som ska bakas och andra kostnader.

− Bara elpriset gör att en bagare i södra Sverige skulle behöva höja kostanden med fem kronor per kanelbulle. Våra medlemmar har ingen möjlighet att höja priset så mycket till sina kunder, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

En del bagerier har inget val än att höja priserna en aning på Kanelbullens dag, men andra vill inte chansa på att kunderna är beredda på att betala mer. Inflation och stigande räntor gör konsumenterna oroliga och mer benägna att hålla i plånboken.  

− Min bedömning är att många avvaktar med att höja priserna. Särskilt en sådan här dag, säger Martin Lundell.

Vad kan då branschen göra? Eftersom många är småföretagare gör de som småföretagare ofta gör. Jobbar mer själva.

− Alla ser över hur mycket personal de kan klara sig utan genom att göra mer själva. De som jobbat sex dagar i veckan börjar jobba sju. De som jobbat nio timmar om dagen går upp till 13, säger Martin Lundell.  

I praktiken betyder det att problemet flyttas från bagerierna till samhället genom att fler riskerar att bli av med jobbet.

− Lösningen är att på politisk väg säkerställa en rimlig elkostnad så att det går att baka kanelbullar som folk har råd att köpa utan att företagen går på knäna, säger Martin Lundell. 

Taggar
Fler nyheter från Företagarna