Hur får man politiker att lyssna?
Tre personer med erfarenhet av att arbeta i den politiska världen gästade Företagarna LIVE: Dagen efter valet. Under ledning av Företagarnas vd Günther Mårder samtalade de om hur organisationer kan påverka politiska partier.
Enligt Catharina Bildt Grape, Företagarnas expert på migration, integration och arbetsmarknadsfrågor, är det viktigare än någonsin att det finns mötesplatser och dialog mellan å ena sidan politiken och å andra sidan näringslivet, intresseorganisationer och det civila samhället.
− När man jobbar i politiken får man lätt en tillrättalagd bild av saker och ting och den ska man sedan fatta beslut på. Jag tror absolut att det är nödvändigt att kunna föda in kunskap och erfarenhet för att påverka, sade hon.
Veronica Magnusson, ordförande i fackförbundet Vision, sade att det finns två saker som är viktiga för den som vill påverka. För det första måste det man föreslår passa in i berättelsen som partiet eller politikerna har så att de känner igen sig och kan infoga det i den berättelsen. För det andra krävs alltmer skarpa förslag.
− Det behöver vara mer specifikt, för politiken har blivit mer snuttifierad på så sätt att man vill ha skarpa förslag. Då är det bra att hjälpa politiken med de förslagen, sade hon.
Politiker kan i regel lite grann om väldigt mycket, sade Ulrica Schenström, vd på tankesmedjan Fores. De behöver därför hjälp på traven, men även vara lyhörda. Hon sade att hon är besviken på det politiska landskapet och valrörelsen.
− De sitter och pratar om falukorvar i Sveriges radio och killen vid grillen och sådana saker när vi står inför att folk kanske får gå från hus och hem med de höga räntor vi står inför, sade hon.
Inte minst därför är det enligt Veronica Magnusson viktigt att peka på sambandet mellan de frågor man driver och det samhälle man vill ha. Debatten måste handla mycket mer om lösningar, påpekade Catharina Bildt Grape. Det behövs över lag mer konkretion, menade Ulrica Schenström.
Se samtalet under Företagarna LIVE: Dagen efter valet: