Finns din drömkund i det offentliga?
![](/contentassets/121a327bc08348eabd9649d44691206c/shutterstock_63078805.jpg?maxheight=489&width=734&scale=both&mode=crop&anchor=middlecenter&format=jpg&quality=90)
När hjulen snurrar långsammare i ekonomin måste många företagare jobba ännu hårdare för att göra affärer. Allt annat lika kan det göra offentliga kontrakt mer attraktiva. Det är allmän känt att det krävs en hel del arbete för att lägga anbud till kommuner och andra offentliga inköpare, men om det ändå tar mer tid och energi att bearbeta kunder, varför inte prova på offentlig upphandling? Inte minst om det kan leda till en långsiktig affär med en trygg kund som en kommun.
− De offentliga uppdragen omfattar ungefär 800 miljarder kronor årligen och omfattar allt från grönsaker till äldreboenden, så det finns väldigt stora möjligheter för företag att hitta intressanta affärsmöjligheter, säger Företagarnas konkurrens- och upphandlingsexpert Magnus Johansson.
Mötesplats Offentliga Affärer 27–28 september
Ett bra tillfälle för dig som vill veta mer om offentlig upphandling och om det är intressant för ditt företag är att besöka Mötesplats Offentliga Affärer som hålls på Nackastrandsmässan utanför Stockholm den 27 och 28 september. Mötesplatsen är både en konferens och mässa för upphandlare och inköpare inom offentlig sektor och företag som vill göra affärer med dem.
Magnus Johansson kommer att delta i en expertpanel och även hålla i ett seminarium där han presenterar en ny rapport från Företagarna om småföretags medverkan i offentlig upphandling. Rapportsläppet sker på konferensen.
Uppdatering 27 september: Rapporten Offentlig upphandling och småföretag.
− Mötesplats Offentliga Affärer är en bra samlingsplats för både upphandlande organisationer och leverantörer. Företagarna deltar för att sprida kunskap om vikten av att inkludera småföretag i offentlig upphandling för att stärka Sveriges välfärd, säger han.
Använd koder för fri entré och rabatt
På Magnus Johanssons seminarium kommer du att få veta mer om hur du som småföretag ska tänka kring tillgång till offentliga affärer och vilka knep bör du känna till för att få större chanser att vinna en offentlig upphandling. Utöver den höjdpunkten finns ett gediget program att upptäcka. Dessutom kan du som småföretagare gå på mässan gratis.
− Genom att använda koden ”ANBUD” får du fri entré på mässan och med koden ”SMARTPARTNER” får du 1 200 kronor i rabatt på konferensbiljetter, säger Magnus Johansson.
Mer information om mässan och konferensen Mötesplats Offentliga Affärer samt hela programmet finns på webbplatsen Mötesplats Offentliga Affärer där du även kan boka biljetter. Glöm inte att använda koderna.