Från foodtruck till frysdiskarna
Många har matlagning som intresse, kanske till och med som passion. Men det ska till en riktig entreprenör för att inte bara ta fram smarriga smaker hemma i köket, utan även utveckla dem till matvaror som går att köpa i hundratals affärer. Pia Qvarnström är entreprenören som åstadkommit inget mindre än det. Hon är utbildad rytmikpedagog med starkt miljöengagemang och bytte spår genom att grunda företaget Swedish Temptations, tillverkaren av den prisbelönta Bärta; veganska bitar, filéer och burgare.
− Jag hade en vision om vad jag ville göra och då var det nödvändigt att skapa ett företag, säger hon.
Se möjligheter och skapa något nytt
Basen i Bärta är groddade, fermenterade och ekologiska ärtor odlade i Sverige. Med glimten i ögat har Pia sagt att hon vill ge dem något roligare att se fram emot än att bli ärtsoppa. Det kan man lugnt säga att de blir. Inspirationen till Bärta kommer från tempeh, bönor som fermenteras med hjälp av en vitmögelsvamp enligt framställningsmetoder som används sedan urminnes tider i Indonesien. Samma process visar sig fungera utmärkt med svenska ärtor. Bärta går att koka, steka eller fritera, beroende på utförande och smak.
Steget från rytmpedagogik till grundare och vd för ett företag inom vegansk livsmedelstillverkning kan tyckas långt, men Pia drar nytta av erfarenheterna från sitt tidigare yrke.
− Dans och musik handlar om att skapa något med verktygen man har, inte att reproducera. Med Bärta tar vi en gammal tradition och skapar något nytt av det, så det hänger ihop, säger hon.
Gott, kompromisslöst och innovativt
Från experimenterandet hemma i köket i Årsta i Stockholm 2014 har företagets resa gått via en foodtruck med det anslående namnet Mögel vidare till kapitalanskaffning och Karlshamn i Blekinge, där Pia har familj. Bärta tillverkas sedan 2018 i lokaler som tidigare användes av Carlshamn Mejeri. Där finns företagets produktionskök och där jobbar fem personer utöver Pia i produktionen. Ledstjärnorna i köket är att produkterna ska vara goda, kompromisslösa och innovativa.
− Vårt produktionskök är där vi tillverkar allt. Tänk stora grytor och ungar. Det är ganska likt ett vanligt storkök, med skillnaden att vi inte serverar maten utan paketerar den, säger hon.
Planetnyttigt företagande
Det finns en annan nödvändig ingrediens i Bärta, bildligt talat. Det är ett kompromisslöst hållbarhetstänkande. Pia är sedan barnsben vegetarian och blev vegan i tonåren. Genom att erbjuda mat som får det att vattnas i munnen vill hon bidra till omställningen från kött till växtbaserat protein. Pia betonar att det inte handlar om hållbarhet i snäv mening, utan långsiktig hållbarhet, från människors hälsa till hela planeten.
− Vi kallar vårt långsiktiga hållbarhetstänk för att vara planetnyttig. I det ingår att ta hand om ekosystemen och att närma oss en cirkulär ekonomi, säger hon.
Det är ingen slump att det är just ärtor som är basen i Bärta. Av baljväxter har ärtor lägst klimatutsläpp, mer än hundra gånger lägre än för nötkött och femtio gånger lägre än för ost. Odling av ärtor binder dessutom kväve från luften ner i marken, vilket medför mindre behov av gödsling och bättre kvalitet på jorden.
− Hela tanken med företaget är att få jobba med hållbarhet på ett kompromisslöst sätt, säger Pia.
Enligt Pia är det bästa med att vara entreprenör att inte begränsa sig själv. Det ligger många års hårt arbete bakom Bärtas framgångar, men som hon ser det har resan bara börjat.
− Jag har aldrig tvivlat på att produkten är bra. Det är bara att köra, säger hon.