Svala resmål är heta
Lina Skandevall är omvärldsanalytiker inom besöksnäringen och jobbar i det egna företaget bland annat med destinationsutveckling. För många medlemmar i Företagarna är hon bekant efter att ha arbetat som näringspolitisk expert med kvinnors företagande. Lika känt är kanske inte att hon har ägnat många år åt att besöka och utvärdera besöksmål i hela världen. Med de erfarenheter hon samlat på sig slås Lina Skandevall ofta av hur mycket Sverige har att erbjuda, men att många är hemmablinda.
−Sverige är ett fantastiskt land som har mycket att erbjuda besökare. Tänk vilka positiva associationer platser som Toscana eller Provence väcker hos många svenskar. Många internationella besökare ser på det vi har att erbjuda med samma längtan.
Lyriska över Sverige
Som Företagarna nyheter skriver i artikeln Möjligheter till salu behöver man inte vända sig längre bort än till Köpenhamnsregionen för att finna kapitalstarka entreprenörer som ser potential i besöksnäringen på den halländska landsbygden. Lugnet och avskildheten. Närheten till naturen. Det är upplevelser som står högt i kurs i dag.
− Det finns många besökare och entreprenörer från kontinenten som blir helt lyriska över det vi ofta tar för givet, som orörd natur och lugn och ro. Du hittar inte det i Belgien eller Nederländerna, varifrån många kan ta sig till Sverige utan att flyga.
Gynnsam global trend
Ökad miljömedvetenhet i den globala uppvärmningens spår och ändrade resmönster efter pandemin gör att det finns stor potential i svensk turism, enligt Lina Skandevall. Det handlar dels om en global trend att söka sig till det jordnära och naturliga till följd av att många känner att det är oroliga tider. Det ska vara tryggt och genuint. Dels rör det sig om att de senaste årens extremvärme i Medelhavsområdet gör att många söker sig till svalare breddgrader.
− Svala destinationer är heta, men tyvärr ligger vi som land efter i att erbjuda det. Det skulle behövas en tydligare politisk satsning på besöksnäringen i Sverige för att vi ska kunna marknadsföra oss till nya marknader på samma sätt som våra grannländer redan gör.
Lina Skandevalls råd till företagare som är verksamma i besöksnäringen eller vill bli det är att satsa mer på att paketera det unika och se möjligheterna i det som många misstar för alldagligt.