”Facket skadar den svenska modellen mer än Tesla”
Konflikten hos Tesla i Sverige bröt ut den 27 oktober och liknar ingen tidigare konflikt på den svenska arbetsmarknaden. På den ena sidan återfinns ett av världens högst värderade bolag som leds av världens kanske mest kända och kontroversiella företagsledare, Elon Musk. På den andra sidan återfinns IF Metall, ett av Sveriges mest inflytelserika fackförbund.
- Resultatet är en konflikt som har dragit ut rejält på tiden – och som nu drabbar småföretagare och privatpersoner som inte har något med bråket att göra, konstaterar Lise-Lotte Argulander.
Hon har följt utvecklingen på nära håll, debatterat med fackliga företrädare i en Aktuelltsändning och skrivit artiklar. Den segslitna konflikten har lämnat erfarenheter som hon inte har upplevt tidigare på den svenska arbetsmarknaden.
Hårda ord
Företagarnas expert är förvånad över IF Metalls kraftfulla agerande i konflikten med Tesla.
- Det som förvånar mig mest är det höga tonläget från fackets sida. Jag tycker att IF Metall gör sig lite omöjliga, att de har gått för långt den här gången. De har slagit på stora trumman utan att egentligen ha koll på vad det är Tesla och Teslas medarbetare vill.
Sympatiåtgärder slår fel
Konflikten har vuxit i omfattning då flera andra fackförbund utlyst sympatiåtgärder. Elektrikerna befattar sig inte med Teslas laddstationer, Transport vägrar röra Teslas bilar i samtliga svenska hamnar och Fastighetsanställdas Förbund tillåter ingen lokalvård i företagets lokaler.
”Det som förvånar mig mest är det höga tonläget”
- Sympatiåtgärderna slår mot små näringsidkare som driver taxiverksamhet med Teslabilar, lackeringsverkstäder som utför bilreparationer och privatpersoner. Det är anmärkningsvärt att de fackliga organisationerna fullständigt skiter i hur åtgärderna slår.
Vad är ett kollektivavtal värt?
Det är en fråga som Lise-Lotte Argulander ställer sig då sympatiåtgärderna drabbar företag som har kollektivavtal men som nu inte får fullgöra sina åtaganden gentemot Tesla.
- Vad är värdet av den svenska modellen när man blir utsatt för fackliga sympatiåtgärder trots att man själv har ett kollektivavtal? Jag efterlyser någon form av proportionalitet när det gäller stridsåtgärder.
Tyst från storföretagen
Lise-Lotte Argulander, några tankesmedjor och enskilda debattörer tillhör de få som hittills har kommenterat bråket mellan parterna.
- Svenskt Näringsliv har ju varit väldigt tysta. Vi på Företagarna uttalade oss tidigt och därefter följde arbetsgivarorganisationen Almega efter, men Svenskt Näringsliv väntade in i det längsta med att kommentera konflikten. Nu säger de ungefär samma sak som Företagarna, men i något mildare ordalag.
Och den verkliga huvudpersonen, Elon Musk, ligger lågt. Den enda kommentaren hittills är ett inlägg på X (tidigare Twitter): ”This is insane”.
Ännu tystare från politikerna
Om storföretagen och deras företrädare är fåordiga så lyser politiken med sin totala frånvaro.
- Ja, det är ju knäpptyst från politiskt håll. Jag hade ändå vissa förhoppningar att någon på regeringssidan skulle uttala sig att den här typen av konflikter skadar Sveriges anseende.
Lise-Lotte Argulander menar att ju längre konflikten fortskrider desto viktigare är det att berätta historierna om människorna och företagen som drabbas.
- Många tror att den här konflikten är koncentrerad till grindarna utanför Teslas huvudkontor i Stockholm, men de verkliga konsekvenserna sträcker sig betydligt längre än så. Den drabbar kunder och småföretagare som inte har med konflikten att göra.
Företagarnas arbetsrättsexpert vågar inte gissa när och hur konflikten slutar, men hon ser tydliga risker om den blir långvarig
- Jag har svårt att tänka mig att Tesla skulle ge vika endast för Sverige. Det skulle ge konsekvenser för Elon Musk i alla andra länder där han inte heller vill teckna fackliga avtal. Sammanfattningsvis tror jag att facket skadar den svenska modellen mer än vad Tesla gör, säger hon.