För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

E-handelsgiganten sätter nya miljardmål

Publicerad 13 feb 2023
Rickard Lyko, vd för en av Sveriges största och mest lönsamma e-handelsbolag, levererar nya rekordsiffror. Nu avslöjar han hur tillväxten ska räddas under 2023.
Rickard Lyko har en lönsam paketlösning. Foto: Petter Cohen.

Rickard Lyko tror att en viktig förklaring till Lykos framgångar ligger i företagets ambition att kombinera e-handel med fysiska butiker – en strategi som levererar både tillväxt, lönsamhet och inte minst många nya jobb. Tillväxten har gått snabbt och på frågan om hur många anställda bolaget har blir svaret lite svävande:

- Ja, det ändras ju så snabbt, men jag skulle säga att vi är runt 1 000 personer, varav 300–350 är här i Vansbro, säger Rickard Lyko som tog över familjeföretaget 2008.

Huvudkontor och centrallager ligger i Vansbro och det var där som allt började. Rickards farfar, Frans Lyko, överlevde ett tyskt koncentrationsläger och lyckades ta sig till Vansbro där han startade den frisörsalong som är grunden till dagens Lyko. Utvecklingen från salong till e-handelsgigant har gått snabbt. 2021 omsatte Lyko närmare 1,8 miljarder kronor.

”Det finns i vårt DNA att tillväxt ska ske med våra egna pengar. Lönsamheten är alltid i fokus.”

Precis som många andra företagare har Rickard Lyko blandade känslor inför det nya året.

- Jag ser positivt på Lykos möjligheter under 2023, men samtidigt måste man ha respekt för att vi är på väg in i en kraftig lågkonjunktur som kommer att resultera i sämre köpkraft för alla.

Han pekar på vikten av att i turbulenta tider hålla koll på lönsamhet, marginaler och effektivitet i alla delar av verksamheten.

- Det finns i vårt DNA att tillväxt ska ske med våra egna pengar. Lönsamheten är alltid i fokus. Det är lätt att växa med lånade pengar, men du riskerar att tappa i lönsamhet.

- Vi vågar behålla våra marginaler och priser, och inte falla för frestelsen att vinna marknadsandelar genom att sänka priserna.

Och hur går det med jobbskapandet under 2023?

Jag är helt övertygad om att vi kommer att fortsätta rekrytera nya medarbetare. 

Framtidsspaningar

Möjlighet
Tror på fortsatt expansion genom att kombinera e-handel med fysiska butiker.

Hot
Lågkonjunkturen kommer att resultera i sämre köpkraft för alla.

Fler nyheter från Företagarna