För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

AI-tjänsten stoppar felmärkningar och hjälper dig handla rätt

Publicerad 25 maj 2023
I den snåriga djungeln av livsmedelsregler och oklara påståenden om produkter såg entreprenören Carolin Solskär en lucka. Nu vill hon ta nästa steg för att utveckla nystartade foodtech-bolaget Nuverica.
Carolin Solskär, vd för Nuverica. Foto: Marilia Bognandi.

Vad kan jag sanningsenligt hävda om min produkt? Och vilka regler gäller egentligen på olika marknader? Det är frågor som många livsmedelsproducenter ofta brottas med. Men det har funnits få stöd för att hantera dessa frågor. För att lösa denna problematik så har Nuverica utvecklat en tjänst som automatiserar hur livsmedelsföretag använder närings- och hälsopåståenden. Företagets tjänst gör att bolagen på några minuter kan kolla vad de kan påstå om sina produkter vilket förenklar både marknadsföring och myndighetskontroller.

Hittade medgrundare på Linkedin

- Jag hörde av mig på Linkedin till olika personer i branschen, och träffade därigenom min ena medgrundare Karin Jonsson, och insåg ganska fort att det här är ett stort problem. Och att det finns behov av en lösning, förklarar företagets vd och medgrundare Carolin Solskär.

Hon har en lång bakgrund inom mat och hälsa som utbildad kock och kostrådgivare och ville kombinera detta med sin passion för entreprenörskap.

- Jag ville knyta ihop mitt gamla liv som kock och mitt nya liv inom it och teknik. Och när jag fann den här idén kändes det som helt rätt sak att satsa på, förklarar Carolin.

- Jag började snabbt att visualisera hur ett system kan vara uppbyggt, fortsätter hon.

När skissen och marknadsundersökningen var klar sökte hon upp Hannes Hornwall, som hon tidigare grundat företaget Greetify tillsammans med. Han anslöt som medgrundare och teknikansvarig och produkten började utvecklas. Efter honom rekryterades även den fjärde och sista medgrundaren in, Frida Westman.

- Den första versionen var väldigt enkel och tydlig och det var lätt för oss att avgränsa användningsområden och se hur kunder kan få konkret affärsnytta ur verktyget, berättar Carolin.

I samband med marknadsundersökningen kom de i kontakt med bolagen Nick’s och Paulig, som bland annat äger Santa Maria, som blev de första större kunderna.

Planer på att starta en konsumentplattform

- På sikt finns ännu flera användningsområden för plattformen. Vi vill hjälpa livsmedelsföretag att göra rätt och konsumenter att få bättre förståelse för vad de äter och tillagar.

Innan AI-boomen slog till på allvar med Chat GPT hade Nuverica redan satsat på att utveckla en AI-del i produkten som hjälper kunderna i sin marknadsföring.

- Vi har ett skapat ett verktyg som ger förslag på hur man kan formulera sig om produkten. Många vågar inte ändra på formuleringar. Här får de förslag på korrekta påståenden som ändå är kreativa, menar Carolin.

Ambitionen framöver att även kommuner och myndigheter kan bli kunder. Under utvecklingen av plattformen var även livsmedelsinspektörerna på miljöförvaltningen med och gav feedback.

- Varje kommun har sina egna inspektörer, vilket gör kontroller krångligt. Om en produkt tillverkas i ett län och säljs i ett annat kan inspektörerna i de olika länen tolka gråzoner i regelverket olika. Här kan vi hjälpa till, förklarar hon vidare.

Motverkar felmärkning

- Det finns hela tiden produkter som är felmärkta. Jag hittade bland annat en honung som påstods bota cancer. Här kan du snabbt få svar på vad som gäller kring en produkt.

Hur förhåller ni er till storbolagen inom livsmedel?

- Industrin är en bransch som är ny in i digitaliseringen. Därför finns det ett stort behov av företag som vi som tänker annorlunda.

Om en producent idag säljer en produkt med felaktiga påståenden kan det resultera i ett vite på flera miljoner kronor.

- Om du säljer en produkt och har felaktiga påståenden är du själv ansvarig för det. Därför är det extremt viktigt att du vet att har täckning för dina påståenden, säger Carolin.

Betalningsmodellen består av olika delar.

- Antingen köper kunder en årslicens eller så betalar de per scan av produkt.

Den första skarpa tjänsten lanserades den 31 januari i år trots att bolaget hittills bara har tre heltidsengagerade.

- Vår vision är att skapa tydligare förutsättningar i branschen när konsumenter kräver transparens. Nu är vi redo att växa bolaget och utveckla tjänsten ytterligare för att nå målet, avslutar Carolin Solskär.

Fler nyheter från Företagarna