För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

”Våra kostymer känns som fluffiga moln”

Publicerad 31 mar 2023
Snygga kostymer som det går att röra sig i. Det är vad Norrköpingsentreprenören Maria Seraki, vd och grundare av MWH of Sweden, gör succé med.
Tidningen Företagaren möter Maria Seraki. Foto: Karolina Wessman.

Idén föddes ur vardagslogistiken som ensamstående mamma?

- Det enda sättet att få min son till skolan ett tag var att vi spelade basket eller fotboll på vägen dit. Då fick jag nog av obekväma, ömtåliga kostymer och startade MWH som står för Move & Work in Harmony. Våra kostymer känns som fluffiga moln.

Du ringade in rätt tyg via tips från Casall-grundaren?

- Jag träffade grundaren Carl-Axel Surtevall, han visste exakt vilket tyg jag borde ha och kopplade ihop mig med en leverantör. Det var fantastiskt hur han öppnade upp sitt kontaktnät. Några månader senare var en prototyp klar och jag hittade en fabrik i Portugal.

Du har varit öppen med att det stundtals varit supertufft?

- I februari i fjol låg jag och grät och ville ge upp. Jag hade just pitchat för investerare på en basketplan. Jag trodde att jag skulle briljera, men de dissade mig helt. Samtidigt gjorde råvarubrist att en stor beställning försenades fem månader. Det såg mörkt ut.

Ni lyckades ändå tredubbla försäljningen mot året innan?

- Ja, vi sålde kostymer för över 3 miljoner kronor i fjol. Målet är att tredubbla det i år igen, trots lågkonjunkturen.

Du har nyligen tagit in 7 miljoner kronor?

- Jag och teamet har jobbat så hårt! Att pitcha för investerare är bland det tuffaste jag gjort. Du blir ifrågasatt hela tiden, det är som att spela SM-final varje gång.

Ni har en namnkunnig delägare i form av populära programledaren Jessica Almenäs?

- Hon är gammal basketspelare som jag och en perfekt ambassadör. Många kunder hittar oss tack vare henne. Hon bar bland annat MWH-kostym under en OS-sändning.

Ni fokuserar på e-handel i grunden men testar popup-butiker?

- Vi har haft många event, senast under en padelcup då vi öppnade en popup-butik för deltagarna. Parallellt satsar vi på cykellandet Nederländerna och skapar en e-handelssajt på holländska.

Vad blir största utmaningen 2023?

- Att få vår cashflow att flyta och se till att vi har ekonomisk stabilitet så att vi kan parera saker som händer i omvärlden.

Fakta om Maria Seraki

Gör: Vd och grundare av MWH of Sweden AB.
Plats: Norrköping.
Inspireras av: Varumärket Astrid Wild som gör friluftskläder.
Utnämnd till: Årets Rookie av Företagarna i Norrköping 2022.

Fler nyheter från Företagarna