Så deklarerar du skatter för ditt företag
Det finns de som utvecklat deklarerandet till en konst. Personer som inte missar ett avdrag och lustfullt väger av varje siffras och ords valör innan de går vidare till nästa ruta. Om man inte tilltalas av sådant har Skatteverket numer gjort det så enkelt att deklarera att det inte är någon konst att godkänna de mestadels förtryckta uppgifterna. Det kan räcka med att skicka ett sms. Den som inte gör tillägg eller ändringar får dessutom eventuell skatteåterbäring tidigare än annars.
Så kan du maximera tiden
I dagligt tal är det godkännandet av Inkomstdeklaration 1 som avses med att deklarera. Det är den som man som privatperson lämnar in senast den första vardagen i maj – i år den 2 maj. Företagare som har enskild firma deklarerar näringsverksamheten i samma deklaration och fyller i NE-bilagan. För de företagare som har aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, förening eller en stiftelse gäller särskild ordning (inkomstdeklaration 2, 3 och 4) och sista dagen för när dessa företag ska deklarera styrs av företagets bokslutsdatum.
− Enskild näringsverksamhet är till skillnad från de andra företagsformerna ingen egen juridisk person. Det är därför du deklarerar din enskilda firma samtidigt som du deklarerar som privatperson, säger Företagarnas chefsjurist Karin Berggren.
Inkomstdeklarationen är den handlingen som gör det möjligt för Skatteverket att fastställa den slutliga skatten för företag och privatpersoner. Har du eller företaget betalat in för mycket skatt under det gångna året betalas en återbäring ut. Har du eller företaget betalat för lite skatt blir det till att betala kvarskatt. För att inte riskera att debiteras kostnadsränta gäller det att betala in pengar till Skatteverket i tid.
− Om du vill maximera tiden från när deklarationen kommer till dess att den ska lämna sin ska du använda en digital brevlåda. Du får då deklarationen tidigare än om den i stället skickas i pappersformat hem till folkbokföringsadressen, säger Karin Berggren.
Varje deklaration är unik och det är upp till var och en att kontrollera att alla uppgifter stämmer och välja om man ska yrka på avdrag. Men det finns några generella råd. Karin Berggren ger tre tips:
1. Var noggrann
I och med att eventuell skatteåterbäring kan betalas ut redan i april om man inte gör några ändringar eller tillägg i inkomstdeklarationen kan det vara frestande att bara se godkännandet som en formalitet. Det är inte att rekommendera. Det är viktigt att gå inom deklarationen noggrant så att man inte går minste om något viktigt.
Läs i vår kunskapsbank: Allt om avdrag för företagare
2. Lämna kompletterande upplysningar
Om du vill göra ett avdrag men känner att det ändå känns lite tveksamt är det viktigt att lämna kompletterande uppgifter. Tänk att Skatteverket genom dem ska få tillräckliga uppgifter för att kunna bedöma det avdrag som du yrkar på. Kommer du på något fel efter du lämnat in deklarationen kan du begära omprövning med de nya rätta uppgifterna för att undvika skattetillägg. Vänta med andra ord inte tills det eventuellt kommer en granskningsförfrågan.
3. Ta hjälp
Det går att begära omprövning om man har missat att deklarera en inkomst eller göra ett avdrag. Men även om allt inte är hugget i sten är det bättre att göra rätt från början. Om du känner att du tagit dig vatten över huvudet är det bästa rådet att ta hjälp av en redovisningsbyrå eller en annan aktör som du har förtroende för.