För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Hemligheten bakom årets bästa företagare

Publicerad 2 nov 2023
Textilföretaget Woolpower vågar gå sin egen väg. De satsar på svensk textilproduktion hemma i Östersund, inviger en ny fabrik och tar gärna en omväg till utsatta förorter i jakten på de bästa sömmerskorna.
Bröderna bakom Woolpower, Adam och Daniel Brånby berättar om vägen till framgångarna som gav de priset som Årets Företagare i Sverige 2023. Foto: Mattias Bardå.

Underställ, tröjor och strumpor från Östersund är en exportframgång som värmer allt från fritidsfiskare till värnpliktiga långt utanför Jämtland. För någon vecka sedan fick ägarduon bakom företaget – bröderna Adam och Daniel Brånby – kliva upp på scenen i Stockholms stadshus för att motta utmärkelsen Årets Företagare i Sverige 2023. Det som fick juryn att välja Woolpower som vinnare i konkurrens med 20 andra nominerade företag är den starka tillväxt med fokus på produktutveckling, hållbarhet och socialt ansvarstagande som präglar Östersundsföretaget.

Woolpowers fokus är att erbjuda kläder till folk som jobbar ute när det är kallt – och kundsegmenten är privatpersoner, civil yrkesmarknad och militära upphandlingar. Med en växande global instabilitet väljer många länder att precis som Sverige öka sina militära anslag – en utveckling som även märks i orderböckerna hos Woolpower.

- Målet är att ha en jämnt fördelad försäljning över de tre kundsegmenten. Men just nu, och över en överskådlig framtid, står militärsegmentet för över 50 procent. Vi vann två stora upphandlingar till totalt fem länder i början av 2022, ett upphandlingsprojekt som har pågått i sju år, säger Adam Brånby.

Mångdubblad omsättning

Företaget startades av Kooperativa Förbundet (KF) 1969, och produktionen dominerades under många år av damstrumpbyxan Vinetta. Under glansdagarna sysselsatte företaget 400– 500 personer. Produktionen av strumpbyxor ersattes efterhand med ullunderställ till det svenska försvaret, och bolaget passade också på att byta namn till Ullfrotté AB. Under 1970- och 1980-talen pressades bolaget av sviktande lönsamhet och personalstyrkan krympte rejält. Till slut valde KF att sälja bolaget och efter några ägarskiften var det dags för Adams och Daniels pappa, Gabriel Brånby, att förvärva verksamheten 2002. En av de första åtgärderna var att döpa om bolaget till Woolpower för att underlätta en fortsatt exportsatsning.

- När vi tillsammans med pappa köpte företaget 2002 hade verksamheten krympt till runt 25 anställda och en omsättning på 25–30 miljoner kr. 2010 tog jag och min bror över företaget och vid den tidpunkten hade vi 70 miljoner kr i omsättning och ett 60-tal anställda. Därefter har vi sakta men säkert vuxit och nu siktar vi på 230 miljoner under 2023, berättar Daniel Brånby.

Men det är inte bara omsättningen som har ökat; antalet medarbetare har återhämtat sig rejält sedan krisåren. I dag sysselsätter Woolpower drygt 200 personer från 22 länder.

Våren och sommaren har inneburit stor uppmärksamhet för Woolpowers nya fabrik i utkanten av Östersund. I april var det dags att klippa bandet till den toppmoderna anläggningen och Magdalena Andersson, Socialdemokraternas partiledare, höll i saxen. Men redan några månader senare, den 17 juli, hamnade Woolpowers fabrik åter i nyhetsflödet då en brand bröt ut på fabrikstaket. Det krävdes en omfattande insats från flera räddningstjänster i Jämtland för att få branden under kontroll. Branden kunde begränsas till taket, inga anställda kom till skada och produktionen påverkades i mycket liten omfattning. Preliminära uppgifter pekar på att den stora solcellsanläggningen på taket kan ha orsakat branden.

Lokal produktion 

Men tillbaka till invigningen och Magdalena Andersson. I invigningstalet uppmärksammade hon att Woolpower är ett av flera exempel på företag som väljer att förlägga sin produktion i Sverige i stället för i lågkostnadsländer, ett val som bidrar till att skapa jobb och tillväxt på hemmaplan. Valet att satsa på svensk textilproduktion väcker uppmärksamhet. Bröderna berättar att det är många som undrar varför de har valt Jämtland i stället för ett lågkostnadsland i en annan del av världen.

- Det här är inte bara en ekonomisk fråga. Eftersom hela produktionen ligger under samma tak i Östersund får vi kontroll över att allt sköts ordentligt. Vi tror att de som köper våra produkter värderar att de har tillverkats av människor som har avtalsmässiga löner, ordentliga försäkringar och pensionsavsättningar.

- Vi har valt att vara lite dyrare – och därmed sälja något färre produkter. Vi vågar gå vår egen väg och vi vill gå vår egen väg, säger bröderna.

Nya sätt att hitta personal

Att hitta nya sömmerskor är en av Woolpowers största utmaningar.

- Det finns ju inte utbildade sömmerskor i Sverige. Dessbättre finns det många människor som kommer från andra delar av världen och som har jobbat inom textilindustrin, konstaterar Adam Brånby.

Woolpower söker hela tiden nya grepp för att rekrytera medarbetare, och i våras åkte företagets produktionschef till Järvaveckan i Stockholm med en symaskin och bjöd in besökare att testa att sy.

- Vi lyckades rekrytera några nya sömmerskor på stående fot som valde att flytta till Östersund.

På fabriken i Östersund finns ett drygt 20-tal nationaliteter representerade.

- Vi har medarbetare som kommer från vårt närområde, exempelvis Baltikum, men har också många från Ukraina och Afghanistan.

Ägarduon bakom Woolpower pekar på vilken viktig roll företag spelar när det gäller att bidra till en ökad integration:

- Vi har otroligt många nationaliteter på Woolpower – men vi vill att alla pratar svenska på jobbet. Det bidrar ju till att man lär sig språket så mycket snabbare och bättre. Vi har exempelvis många medarbetare från Ukraina som behärskar svenskan riktigt bra efter bara ett år i Sverige, säger Adam Brånby.

Adam och Daniel lyfter personalens långa erfarenhet och lojalitet som en av de främsta framgångsfaktorerna till Woolpowers starka tillväxt:

- Det som verkligen skiljer oss från andra tillverkare är att det är en och samma sömmerska som syr hela plagget. I varje plagg finns en etikett som visar namnet på den sömmerska som har sytt plagget, säger Daniel Brånby.

Och det är en stor chans att det står Annelie Wikström på den lilla etiketten.

- Jag har jobbat på Woolpower 47 år, men nu tänker jag faktiskt gå i pension, berättade hon på vårens invigning av fabriken.

Juryns motivering: ”Årets Företagare i Sverige kombinerar traditionella hantverksmetoder med ny teknik. De väver samman hållbarhet, kvalitet och lönsamhet till en urstark helhet. Med stolta medarbetare och lokalt tillverkade produkter bidrar de till både integration och tillväxt i hela landet. Denna duo är en inspiration för oss alla och visar vad det betyder att bli varma i kläderna.”

Priset Årets Företagare i Sverige 2023 delades ut av Jessica Span, vd på Volvo
Car Sverige, och Fabian Bengtsson, Företagarnas ordförande. Volvo Car
Sverige är huvudpartner för Årets Företagare i Sverige

Fåren på bilderna kommer från Filmdjur.se, ett företag i Norrtälje som tillhandahåller
tränade djur till filminspelningar och foto uppdrag. Verksamheten drivs enligt gällande
regler från Jordbruksverket, och som bland annat innebär att en utbildad och godkänd
djurskötare finns på plats under uppdragen.

Text: Per Manns & Malin Sund.

Fler nyheter från Företagarna