Elon Musk håller med Nicklas i Krokom
Företagaren Nicklas Nilsson i Trångsviken utanför Krokom gjorde ett inlägg på X, tidigare känt som Twitter. Det är galenskap i kubik, skrev han, att Postnord inte kan leverera registreringsskyltar till Tesla. Orsaken är fackförbundet Sekos sympatiåtgärd i konflikten mellan IF Metall och Teslas svenska dotterbolag. Den har satt all utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall till Teslas samtliga arbetsplatser i Sverige i blockad. Transportstyrelsen som levererar registreringsskyltar är bundna av en upphandling och kan inte byta leverantör. Därför kan inga nya Teslabilar få registreringsskyltar.
Medhåll från Musk
Nicklas Nilsson fick medhåll om att det är galenskap från ingen mindre än Teslas vd Elon Musk som svarade på hans tweet (x) med karaktäristisk fåordighet: ”This is insane”, något som bland annat tidningen Arbetet rapporterat.
− Visst är det roligt att få respons från Elon Musk på det jag skriver, men hela den här konflikten är bara tråkig, säger han.
Facket drar in allt fler i konflikten
IF Metalls strejk har pågått i snart en månad, sedan den 27 oktober. Ingen av parterna visar några tecken på att backa. Sedan strejken inleddes har flera sympativarsel lagts och undan för undan trätt i kraft. Hamnarbetarförbundet vägrar hantera Teslas bilar i samtliga svenska hamnar. Elektrikerna befattar sig inte med inkommande el till Teslas laddstationer. Fastighetsanställdas förbund tillåter ingen lokalvård och städ i Teslas lokaler. Målarna tillåter inte verkstäder att lackera Teslabilar. Och så har som sagt Seko och även ST satt posthanteringen i blockad.
− Det finns ingen rim och reson i den här konflikten. Facket får härja fritt, samtidigt som IF Metall bara företräder en liten minoritet Teslaanställda som vill ha kollektivavtal, säger Nicklas Nilsson.
Schyssta villkor utan kollektivavtal
Det som fått honom att ta till orda på X i fler än ett inlägg som är kritik till strejken och sympatiåtgärderna är oviljan från de fackliga organisationerna att respektera rätten att låta bli att ingå kollektivavtal.
− Jag är småföretagare och engagerad i Företagarna. Bland oss som driver mindre verksamheter är det väldigt vanligt att inte ha kollektivavtal. Sex av tio mindre företag har hittat andra och bättre lösningar. Det betyder inte att vi inte har schyssta villkor, säger han.
Respektera nej till kollektivavtal
Lyssna på de anställda
Nicklas Nilsson har inget emot att anställda har möjlighet att strejka för att få bättre villkor, men menar att det är märkligt att en liten minoritet på ett företag ska kunna blåsa upp sitt missnöje till den grad att det påverkar tredje man och en mängd företag i en rad olika branscher, samtidigt som de flesta på företaget konflikten handlar om är nöjda och bara vill jobba på som vanligt.
− Majoriteten av de anställda på Tesla kommer ju till jobbet varje dag och går förbi strejkvakterna. De vill uppenbarligen jobba och är nöjda med villkoren. IF Metall borde acceptera det i stället för att köra över dem, säger han.
Facket skapar konflikt
IF Metall motiverar strejken med att de anställda på Tesla förtjänar schyssta och säkra arbetsförhållanden. Det är ett argument som Nicklas Nilsson bara suckar över.
− Det är inte sakligt att säga att de som har kollektivavtal är bra arbetsgivare och de som inte har det är dåliga. Facket eldar på en motsättning mellan anställda och företag, men jag vet ingen riktig företagare som inte är mån om de anställda, säger han.