Bedrägerierna utarmar Sveriges företagare
”Efter bedrägeriförsöket ringde vi polisen på 114 14. Vi satt i telefonkö i en timme. Sedan fick vi tala med en totalt ointresserad kvinna som konstaterade att det nog inte var lönt att anmäla. Vi undrade om de var intresserade av telefonnumret som bedragarna använde, men det var det inte.”
Företagaren Mats Björkeby i Blentarp ringde 114 14. Resultatet blev som synes nedslående.
Under hela oktober pågår EU:s informationssäkerhetsmånad, som i Sverige leds av MSB och Polisen under parollen ”Tänk säkert”. Syftet med kampanjen, där även Företagarna sedan flera år tillbaka deltar, är att öka privatpersoners och småföretagares medvetenhet och rutiner när det kommer till att skydda sig mot digital brottslighet. Det är, för att uttrycka sig milt, angeläget.
Varannan företagare utsatt för bedrägeri
Resultatet av en undersökning som Företagarna gjort visar att hela varannan företagare med anställda har blivit utsatt för någon form av bedrägeri, bara under det senaste året. De vanligaste bedrägerierna sker via e-post eller sms (89 procent), följt av bluffakturor (50 procent) och telefonbedrägerier (25 procent). Av de som har blivit utsatta har hela 16 procent lidit ekonomisk skada – tusentals företagare runt om i landet har blivit av med enorma summor pengar.
Mottagaren av pengarna är kriminella aktörer – både i Sverige och i utlandet – där bedrägerierna ofta är en del av en omfattande organiserad brottslighet. Enligt Polismyndigheten står bedrägeriintäkterna för nästan sex miljarder av den kriminella ekonomin i Sverige. Det kan jämföras med motsvarande nettovinst för narkotika som ligger på ungefär 2,5 miljarder kronor.
Ingen vet den exakta omfattningen av bedrägerierna. Förra året anmäldes totalt 180 000 bedrägeribrott i Sverige, men mörkertalet är stort. Bland de företagare som utsatts för bedrägeribrott under det senaste året avstod enligt Företagarnas undersökning de flesta (hela 84 procent) från att anmäla brottet till polisen.
Företagare ser ingen poäng i att polisanmäla
Företagare ser inte någon poäng med att anmäla – man anser att det är för krångligt och tar för lång tid. Företagarna har under lång tid lyft problematiken med att bedrägeribrott inte går att anmäla enkelt på Polisens hemsida. I stället är man hänvisad till att ringa 114 14. Något som företagaren Mats Björkeby nyligen alltså gjorde, med nedslående resultat.
Lättare bli lurad än vad många tror
Chanserna att någon faktiskt blir dömd för de brott som anmäls är försvinnande liten. Enligt Brottsförebyggande rådet, Brå, var den så kallade personuppklaringen för bedrägeribrott endast 4 procent förra året.
För de företagare får sina bankkonton plundrade av bedragare är också chansen att få tillbaka några pengar från banken små, främst eftersom bedrägerier som riktar sig mot företag inte omfattas av betaltjänstlagens bestämmelser om begränsat ekonomiskt ansvar. Det är en djup orättvisa där Företagarna snarast vill se en ändring av lagen så att ersättningsreglerna för privatpersoner och företagare blir lika.
Lätt för kriminella att kartlägga människor
Det finns heller ingen enkel lösning för att komma åt problemet. Att bedragare med en snabb sökning kan få fram mängder med information om adresser, inkomst, registrerade fordon och bolagsengagemang har dock på många sätt gjort Sverige till ett smörgåsbord för kriminella aktörer. Det finns all anledning för lagstiftarna att fråga sig om rimligheten i detta, särskilt eftersom Sverige jämfört med våra grannländer är en udda fågel i sammanhanget.
Vi på Företagarna försöker på alla sätt och i hela landet varna företagare för bedrägerier. Vi jobbar för att stärka deras rutiner och beteenden så att utsattheten ska kunna minska. Men om politiker och myndigheter menar allvar med att vilja bekämpa de kriminella gängens intäkter från bedrägerier måste stödet till brottsoffer öka, anmälningsförfarandet förenklas och den ofta upplevda förekomsten av slentrianmässigt nedlagda brottsutredningar minska.