För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter

Håller företagen på att växa ur den inre marknaden?

Publicerad 6 okt 2023
I år fyller EU:s inre marknad 30 år. Men hur mår den egentligen? Företagarna och Amazon har kollat med företag som dagligen gör affärer i hela EU. Vad funkar? Vad ställer till det?
Talare på seminariet. Från vänster: Helena Hånell McKelvey (Amazon), Hans Sundström (Ventilaitonscentrum), Johan Grip (Företagarna), Anna af Sillén (Moderaterna), Johan Forssell (Moderaterna), Maria Paulsson Rönnbäck (Astrid Wild), Sandra Wirström (LEIA Health), Saga Löfgren (LEIA Health), Göran Agardh (IDUN Minerals), Elisabeth Than Ringqvist (Centerpartiet). Foto: Gregory Daniel.

Den inre marknaden som blev verklighet 1993 innebär fri rörlighet i EU för varor, tjänster, personer och kapital – de fyra friheterna. Som 30-åring har den på sätt och vis blivit vuxen. Det går inte längre att skylla på ungdomens naivitet vid misstag och fel. Samtidigt har det hänt en hel del sedan 1993, både i och utanför EU. Nuförtiden behöver din målgrupp inte bo i din stad, eller ens ditt land eller på din kontinent, utan kan lika gärna vara i din community. Och en community är global. 

Vad tycker företagare om den inre marknaden?

Men vad tycker företagare som möter denna marknad dagligen? Företagarna och Amazon har, med hjälp av Implement Consulting Group, släppt den gemensamma rapporten En omstart för den inre marknaden där företagare intervjuas om deras upplevelser av den inre marknaden. 

Apropå rapporten arrangerade Företagarna och Amazon ett seminarium i riksdagen den 5 oktober för att belysa frågan. På plats för att prata fanns förutom representanter på Företagarna och Amazon, även handelsminister Johan Forsell, riksdagsledamöterna Anna af Sillén och Elisabeth Thand Ringqvist, samt fyra företagare med olika upplevelser av den inre marknaden.

Rapporten En omstart för den inre marknaden (pdf)

EU är bara en marknad av flera

En av företagarna är Sandra Wirström, medgrundare av LEIA Health, en hälsoapp som främjar engagemang och behåller värdefulla medarbetare genom att erbjuda digitalt stöd före, under och efter föräldraledigheten.

− LEIA Health har för närvarande tusentals användare på tio olika marknader. Eftersom varje marknad kan ha sina specifika regler och villkor, utgör det en utmaning för små och medelstora företag att uppdatera sig och följa dessa regler utan att pådra sig höga kostnader, sade hon.

Sandra Wirström förespråkade en förenkling av reglerna mellan EU och andra marknader, vilket skulle göra det möjligt att upprätthålla hög dataskyddsnivå och säkerhet samtidigt som processen blir mer överkomlig för dessa företag.

Regelbörda är ett handelshinder

Företagarnas chefsekonom Johan Grip, som är medförfattare av rapporten, betonade också han under seminariet vikten att även se bortom EU:s gränser.

− Den svenska hemmamarknaden är många gånger alldeles för liten för att våra företag ska kunna växa och nå sin fulla potential. Vi måste se den inre marknaden som en självklar hemmarknad, det ska vara det första trappsteget, sade han.   

Han sade även att varje trappsteg i handel har en stor tröskel i form av en ökad regelbörda. 

−Den globala handeln är många gånger större än vad den inre marknaden kan erbjuda och för att vi ska kunna stå oss i den internationella konkurrensen måste vi se till att våra företag inte missgynnas. Regelbörda är ett handelshinder på samma sätt som tullar är det och vi måste se till att småföretagare på den inre marknaden inte får en försämrad konkurrenskraft gentemot resten av världen, sade han.

Varannan vara på Amazon från småföretag

Helena Hanell Mckelvey, samhällspolitisk chef på Amazon, hyllade de hundratusentals småföretag som samarbetar med Amazon.  

− Små och medelstora företag erbjuder en mångfald av varor och tjänster till konsumenter i och utanför Sverige. Hos Amazon kommer mer än hälften av de produkter som säljs från just dessa företag. Vi tillhandahåller tjänster och utbildningar för att underlätta för dem att nå ut till kunder och utforska nya exportmöjligheter. I gengäld skapar företagen en bredd i utbudet till konkurrenskraftiga priser, sade hon. 

Viktigt lyssna på företagare

Helena Hanell Mckelvey menade att Amazon behöver välmående småföretag, och därför jobbar proaktivt med småföretagens utveckling. 

− Amazon erbjuder regelbundet kostnadsfria utbildningar till företag i Sverige, bland annat genom vårt samarbete med Företagarna där vi har skapat en resurssida för att hjälpa företag starta eller utveckla sin e-handel. Vi engagerar oss också direkt med företagare över hela Sverige för att förstå deras behov och erfarenheter, genom bland annat Swedish E-commerce Academy, sade hon.

Enligt Amazon är det viktigt att nyttja företagets egna möjligheter att koppla ihop småföretagen med beslutsfattare. Vilket seminariet i riksdagen är ett exempel på.

− Vi har fått chansen att arrangera detta möte tillsammans med Företagarna så att politiken direkt får höra om de utmaningar entreprenörer möter när de vill växa på EU:s inre marknad. Det är ett initiativ vi är mycket stolta över att vara en del av, sade Helena Hanell Mckelvey.

Företagarpodden #329: Säljknepen som lyfter din e-handel

EU vid ett vägskäl

Vad kommer att hända med den inre marknaden i framtiden? Det finns anledning att vara uppmärksam på var de politiska vindarna blåser, sade Johan Grip.

− EU står inför ett vägskäl just nu. Det finns en protektionistisk och en marknadsliberal väg att gå. Vi hoppas givetvis att vi går tillbaka till grundidén om fri rörlighet och öppnar upp för så mycket frihandel med omvärlden som möjligt. Vi kan inte bibehålla och växa vårt välstånd om vi inte fortsätter att handla med resten av världen, gör vi inte det riskerar EU att bli ett muséum för en tid som varit, sade han.

Taggar
Fler nyheter från Företagarna