För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Nu lämnar Günther vd-stolen

Publicerad 25 okt 2023
Günther Mårder, Företagarnas vd sedan maj 2015, har sagt upp sig. I en lång intervju med Tidningen Företagaren berättar han om de bästa och sämsta stunderna under sina nästan nio år som vd, politiska framgångar, sparsamheten som väcker både förundran och frustration samt framtidsplanerna som ska ge honom möjlighet att svinga lite friare.
Företagarnas vd Günther Mårder kliver vidare. Foto Oskar Omne.

Beslutet att avgå

Varför slutar du som vd i Företagarna?

– Det är en vilja att få utlopp för mer av entreprenörskapet som bor inom mig. Jag behöver hela tiden något nytt att sätta tänderna i, lite tuggmotstånd. Valet stod mellan att dra i gång nya stora projekt inom Företagarna eller att satsa på egen verksamhet. Min plan när jag började hos Företagarna 2015 var att jag skulle sitta fem–sex år, men det blev ju faktiskt nästan nio år på vd-posten. Det är längre än alla mina företrädare.

Vad ska du göra i stället?

– Det blir ett helt annat liv. Jag öppnar upp för nya investeringar och engagemang i företag som har potentialen att förändra samhället till det bättre. Jag kan nu även ge mer till de bolag som jag redan har startat eller fått köpa in mig i. Och så kommer jag att ta plats i Arbetsförmedlingens styrelse, det blir intressant.

Du syns ju i allt från morgonsoffor i tv till Youtubeklipp om sparsamhet. Har du tröttnat på rampljuset?

– Absolut inte! Jag ska bli krönikör i Dagens Industri var tredje måndag. Det ger mig möjlighet att bli ännu mer spetsig, jag kommer att kunna svinga lite friare än när jag varit ansvarig för en stor organisation. Du kommer säkert att se mig i en del andra sammanhang också.

Vilken är den viktigaste förändring som du har genomfört inom Företagarna?

– När jag tillträdde som vd möttes jag av en attityd att det politiska påverkansarbetet ansågs vara ”fint” medan medlemsrekrytering och försäljning var ”fult”. Då fick jag påminna alla om att utan medlemmar finns det inget utrymme för påverkansarbete. Och för att få medlemmar måste någon vara ute och prata medlemskap. Nu är allt arbete inom Företagarna fint!

Så vad gjorde du?

– Vi valde att bygga en ny intern säljorganisation från grunden där det digitala säljet fick ta stor plats. Vi hämtade hem all outsourcad telemarketing till huvudkontoret och höjde statusen för säljet. Det här är sannolikt den viktigaste förändringen under min tid på Företagarna – att få i gång ett nytt och utvecklat kommersiellt tänk.

Sparsamheten

Vilket varumärke är starkast – Günther Mårder eller Företagarna?

– Det är självklart Företagarna.

Vad säger du till de medlemmar som tycker att din sparprofil har fått för stor uppmärksamhet?

– Den kan säkert uppfattas som lite udda. Men jag har ett stort personligt engagemang i frågor som rör smart privatekonomi och klokt sparande. Jag tror också att uppmärksamheten har bidragit till att stärka Företagarnas varumärke.

Riskerar inte din spariver att slå tillbaka på medlemmarna?

– Sparsamheten ligger i blodådrorna hos de flesta av våra medlemmar, men kanske inte riktigt på det sätt som jag ibland förespråkar. Och i flera fall kan det säkert uppfattas som en konflikt. Därför har jag tonalitetsmässigt jobbat mer mot de nödvändiga måstekostnaderna som elkostnader, bolån och försäkringar där det saknas småföretagare som leverantörer.

Politiken

Har du gillat att delta i den politiska debatten?

– Ja, absolut. Det har varit den absolut häftigaste delen av jobbet. Politiskt påverkansarbete var ju något helt nytt för mig när jag tillträdde. Inlärningskurvan var galet brant de första åren, och jag är oerhört tacksam över våra experter på Företagarna som har stöttat mig.

Vilken är Företagarnas främsta politiska framgång under dina år som chef?

– Definitivt stoppandet av försämringarna av 3:12-reglerna, ett förslag som lanserades 2017. Det hade varit ett brutalt slag mot alla småföretagare med runt 5 miljarder kronor i ökat skatteuttag. Sättet vi lyckades vända opinionen, genom att lyfta fram en bred palett av företagare och hur de skulle drabbas, är jag stolt över.

Och den största motgången?

– Att vi inte har lyckats få till större förbättringar av 3:12-reglerna. Vi har efter hårt arbete fått till stånd skrivningar och löften från politiken, bland annat i januariavtalet, men inga konkreta förändringar.

Ditt betyg på regeringen Kristersson?

– Jag har under hela min vd-period uppfattat ett genuint intresse för företagarfrågor från Ulf Kristersson, men i rollen som statsminister är det många andra frågor som har överskuggat det första året i regeringsställning. Hans tidigare engagemang har inte lyst igenom.

Din företrädare på vd-posten, Elisabeth Thand Ringqvist, har blivit riksdagspolitiker (C). Vill du ta samma karriärbana?

– Nej, jag vill inte sitta i riksdagen i närtid. Men jag vill gärna vara med och fatta beslut som för samhället i en positiv riktning, och det kan du även göra som entreprenör och företagare.

Affärerna

Du är rimligtvis en av de svenskar som har fått höra flest affärsidéer. Finns det några som du ångrar att du inte investerade i?

– Jo, och ibland har jag inte lyckats övertyga företag om förträffligheten i att låta mig få bli delägare. Ett av bolagen var Skyltmax där jag gjorde ett företagsbesök och blev uppslukad av deras arbete och stora potential. Ett annat är Vanbruun med Boråsföretagaren Victor Halvarsson.

Hur många onoterade bolag är du delägare i just nu?

– Fyra bolag, snart fem. Inom kort kommer jag att presentera min nästa investering som kommer ske i en tidigare regionvinnare av Årets Företagare.

Du är själv stöpt i en småföretagarfamilj – hur har det påverkat ditt arbete som vd i Företagarna?

– Jag har sett både motgång och medgång – allt ifrån utmaningar med ägarskiften och konflikter till när företaget går riktigt bra och man är oberoende av banken. Det har varit värdefullt, precis som att jag tidigt klev in i organisationsvärlden, som ordförande för Unga Aktiesparare, och redan som ungdom fick resa runt och träffa människor i alla hörn av Sverige.

Hur ska du förvalta din passion för småföretagande framåt?

– Jag ska fortsätta att vara ute i landet. Under sommaren har jag skrivit en ny bok tillsammans med Per H Börjesson som släpps i slutet av september: Så blir du miljonär som företagare. Förhoppningen är att få fortsätta föreläsa om framgångsrikt företagande och inspirera fler till framgångar.

Uppdraget

Vad blev svårare än väntat under åren?

– Att det tagit längre tid att vända medlemsutvecklingen till exempel. Det tog fram till mars 2020 innan vi började visa tillväxt. Ett hårt arbete av alla inom organisationen, men nu växer vi stadigt sedan dess.

Du gillar ju siffror och nyckeltal. Om du blickar tillbaka på din tid som vd, vilka nyckeltal är du särskilt stolt över?

– Lojaliteten. Tidigare i år nådde vi en lojalitetsgrad om 86,5 procent, den högsta nivån på åtminstone fyra decennier. De medlemmar som kommer in stannar, samtidigt som vi ökar nyrekryteringen. Även fyrdubblingen för organisationens trygghetskapital är jag stolt över. Det svaga ekonomiska läget när jag kom in hotade vår överlevnad, nu har det blivit en trygghetskudde. Den soliditeten borgar för en handlingsfrihet framåt. Det gör mig lite avundsjuk på Benjamin Dousa. Men det blir också hans största utmaning, med en urstark ekonomi i Företagarna. Då kommer det önskemål från höger och vänster, som ska balanseras.

Medlemmarna & organisationen

Vad har engagemanget hos de förtroendevalda betytt för dig?

– Oerhört mycket, det är från de förtroendevalda som jag har hämtat den energi och styrka som krävs i vardagen för att leda en organisation som Företagarna.

Vad krävs för att lyckas?

– Du måste bygga ett starkt förtroende, och jag tror att mina första två år var avgörande. Jag satsade ofantligt mycket tid på att resa runt och vara närvarande i lokalföreningarna, delta på regionkonferenser och göra företagsbesök hos medlemmarna. Sammanfattningsvis finns det väldigt många personer ute i organisationen som jag har att tacka för att min vd-period blev så bra.

Framtiden

Tips till nästa vd?

– Lär känna organisationen. Var ute och var nyfiken. Lär känna medarbetarna och prata med medlemmar, åk ut i hela landet och lär känna företagar-Sverige. Ställ frågan: Varför arbetar du på Företagarna eller varför är du medlem? Genom att förstå drivkrafterna får man bitarna för att bygga pusslet för framtiden.

Sista kvällen i Blå hallen. Vad kan vi förvänta oss av dig?

– Någon sång borde det bli. Nu blir jag lite stressad.

Günther Mårder gör sin sista dag som vd på Företagarna den 5 december. Därefter tillträder Benjamin Dousa som ny vd. I Företagarpodden kan du fortsatt lyssna på Günther ett tag till.

Fler nyheter från Företagarna